Midroc utvecklar 155 bostäder i centrala Helsingborg, varav 107 blir bostadsrätter.

Midroc startar försäljningen av 107 bostäder i SeaU Helsingborg

Midroc startar försäljningen av 107 bostadsrätter som kommer att uppföras i anslutning till den nya hotell- och kongressanläggningen i Helsingborgs centrum. Wingårdhs arkitekter har gestaltat det nya bostadskvarteret som knyter an till både Norra hamnens arkitektur och den äldre stenhusbebyggelsen intill.

Det nya kvarteret kommer att bestå av fyra huskroppar, mellan fem och nio våningar höga. De kommer att karaktäriseras av tegelfasaderna som varierar i form och färg, de många balkongerna i samtliga väderstreck och de gröna upplyfta gårdarna med egna utsiktspunkter.

- Det är väldigt roligt att försäljningen av bostäderna nu kommer igång. Vi har börjat med de som föranmält sig och idag släpps informationen om alla lägenheterna på hemsidan, säger Johan Svedström, biträdande affärschef i Midroc. Det är en unik möjlighet att kunna erbjuda en så stor mängd och variation av nybyggda bostäder mitt i centrum, och dessutom med en fantastisk sundsutsikt. I SeaU Helsingborg finns bostäder från 1 till 5 rum och kök.

- Vår tanke har varit att skapa bostäder med hög arkitektonisk nivå, berättar Gert Wingårdh. Vi låter moderna ideal om bra bostäder kombineras med den klassiska byggmästartraditionens kvalitetsfokus. Lägenheterna har tidlösa värden som gedigna material, väl tilltagen takhöjd och höga fönster som släpper in ljuset. Generösa sällskapsytor kombineras med en mer privat del.

De flesta lägenheterna har två balkonger, varav en av dem inglasad. I bostadskvarteret finns också en bokningsbar gästlägenhet, cykel- och barnvagnsförråd och ett underliggande garage.

Fakta

• Utvecklingen av Ångfärjetomten är ett strategiskt och viktigt projekt i Helsingborg för att skapa en ny attraktiv och pulserande mötesplats för helsingborgare, näringsliv och besökare. Mitt i centrala Helsingborg ska en ny hotell- och kongressanläggning, tillsammans med 155 bostäder, uppföras under de närmaste åren.
  • I bostadskvarteret byggs 107 bostadsrätter och 47 hyresrättslägenheter. Midroc säljer bostadsrätterna medan Erik Bancks stiftelse hyr ut hyresrätterna. Mer information:

• Prisexempel, bostadsrätterna:
  • 2 rum och kök, 58,9 kvm, 2 375 000 kr, 3 620 i månadsavgift