Midroc säljer samhällsfastigheter i Skåne

Midroc säljer samhällsfastigheter i Skåne

Midroc har tecknat avtal med Sydsvenska Hem, ägt av Pareto Securities, avseende försäljning av flera fastigheter i Skåne. Fyra samhällsfastigheter belägna i Helsingborg, Landskrona, Kävlinge och Lomma säljs till ett värde av drygt en halv miljard kronor.

- Vi valde att samla flera av de samhällsfastigheter vi utvecklat under de senaste åren i Skåne för att sälja dem gemensamt, berättar Peter Syrén, vice vd i Midroc Properties. För oss var det rätt läge att sälja nu, eftersom fastigheterna var färdigutvecklade och fullt uthyrda. Vi bedriver en omfattande fastighetsutvecklingsverksamhet inom Midroc Properties, för egen förvaltning och för försäljning till investerare på fastighetsmarknaden. I det här fallet matchade vårt erbjudande Paretos önskemål, eftersom de vill växa som fastighetsägare i Skåne och gärna förvärvar bostadsfastigheter.

- Vi är mycket glada över att ha genomfört den här transaktionen med kvalitativa hyresrätter, offentliga hyresgäster och handelsytor, i en av Sveriges mest expansiva regioner. Beståndet är till stor del helt nybyggt och uppfyller vår kravprofil gällande kvalité, långsiktighet och starka kassaflöden, säger Mats Carlsson, vd i Pareto Securities.

Försäljningen av fastigheterna har genomförts som en bolagsaffär, och överlåtelserna undertecknades idag.

Fakta om fastigheterna

- Centrumbebyggelse i Lomma, med kommersiella fastigheter, bostäder och ett garage. Området byggdes i två etapper och stod klart 2009 respektive 2014. Uthyrningsbara ytor: ca 7 500 kvm.

- En ambulansstation med garage i Helsingborg. Färdigställd 2015. Uthyrningsbar yta: ca 1 200 kvm.

- Ett vårdboende i Landskrona. Byggnation pågår och inflyttning sker 1 april. Uthyrningsbar yta:
ca 3 300 kvm.

- En förskola med åtta avdelningar i Kävlinge. Byggnation pågår och fastigheten är färdigställd 1 februari 2017. Uthyrningsbar yta: ca 1 800 kvm.

Fastigheterna har förvärvats av Sydsvenska Hem AB (publ) som ägs av Pareto Securities AB. Angermann Sweden har varit rådgivare i affären.

Midroc Properties utvecklar, bygger och förvaltar kommersiella lokaler och bostäder. Projektportföljen omfattar idag 810 000 kvm byggrätter med en projektvolym på ca 21 miljarder kronor. Fokus är inriktat på södra Sverige och huvudkontoret finns i Malmö.

Midroc Properties ingår i Midroc Europe som bedriver verksamhet inom områdena fastighet, bygg, industri och miljö. Verksamheten är internationell med Sverige som utgångspunkt. Antalet medarbetare är 3 300 och 2015 omsatte Midroc 5,8 miljarder kronor.

Peter Syrén

vd Granitor Properties 010-470 74 06