Midroc säljer profilstark kontorsfastighet i Hyllie

Midroc säljer profilstark kontorsfastighet i Hyllie

Under våren byggstartades kontorsprojektet Hermod i Hyllie, Malmö, och redan nu säljs fastigheten till Executive Property Svenska AB. Fastigheten har ett profilstarkt läge 150 m från Citytunnelstationen och granne med blivande Quality Hotel View.

- Hyllie är hett! Den nya stadsdelen utvecklas snabbt och har en stark attraktionskraft på kontorsmarknaden, menar Magnus Skiöld, vd i Midroc Property Development. Med kontorshuset Hermod skapar vi tilltalande arbetsplatser på bästa läge i Hyllie, och fastigheten certifieras enligt BREEAM, Miljöbyggnad och Green Building.

Drygt hälften av kontorsytorna är redan uthyrda. Tengbom, Riksbyggen och Bengt Dahlgren hyr vardera ca 1 000 kvadratmeter. Nyligen tecknade även Somfy Nordic avtal avseende 550 kvadratmeter och företaget etablerar därmed sitt nordiska kontor i Hyllie.

- I linje med företagets strategi utökas fastighetsbeståndet med ytterligare nyproduktion, och Midrocs nya kontor i Hyllie motsvarar väl våra höga krav på en nyproducerad kontorsfastighet, säger Lars Ranstam, styrelseordförande i Executive Property Svenska AB.

Avtalet mellan Midroc och Executive Property Svenska AB innebär en överlåtelse av kontorsprojektet Hyllie. Affären genomförs som en bolagstransaktion med ett preliminärt tillträde i juni 2016.

Widehov Konsult och Catella Corporate Finance har varit säljarens rådgivare i affären.

Fakta
6 300 kvm uthyrningsbar yta bestående av kontor och butikslokaler samt garage och förråd i källarplan. Gemensam takterrass, ett Green Room på varje våningsplan samt sportdepå för cykelpendlare.
Byggherre: Midroc Property Development AB
Arkitekt: Tengbom, 3D-illustration: Visualisera
Totalentreprenör: Thage

Midroc Property Development AB utvecklar och förvaltar kommersiella lokaler och bostäder. Projektportföljen omfattar idag 650 000 kvm byggrätter med en projektvolym om ca 15 miljarder kronor. Fokus är inriktat på södra Sverige och huvudkontoret finns i Malmö. Vi vill utveckla hållbara stadsmiljöer, och ger därför full kraft åt goda och annorlunda idéer. Läs mer på mpd.midroc.se

Midroc Property Development ingår i Midroc Europe som bedriver verksamhet inom områdena fastighet, bygg, industri och miljö. Verksamheten är internationell med Sverige som utgångspunkt. Antalet medarbetare är 3 000 och omsättningen 4,3 miljarder kronor.

Executive Property Svenska AB är ett privatägt fastigetsbolag med huvudkontor i Helsingborg och med verksamhet i fyra europeiska länder. Det svenska fastighetsbeståndet är koncentrerat till Malmö och Helsingborg men har även ett stort fastighetsbestånd i Västervik och hotell och exploateringsfastigheter i Åre kommun.