Startskottet av renoveringen av glasobelisken 13 oktober. Foto: Lennart Johansson

Midroc renoverar Glasobelisken på Sergels Torg

Midroc Alucrom har som totalentreprenör fått uppdraget att renovera ett av Stockholms mest kända landmärken, Glasobelisken på Sergels Torg. I uppdraget ingår tvätt, blästring, sprutmetallisering och rostskyddsmålning av den invändiga stålkonstruktionen.

- Det är verkligen ett unikt projekt med unika förutsättningar som ställer höga krav på vår hantering av allt glas. Vår entreprenadavdelning arbetar normalt med kunder inom den tunga industrin, med väldigt höga krav på skydd och säkerhet (HSE). Dessa erfarenheter tar vi med oss in i detta projekt, berättar Bengt Stewall, marknadschef på Midroc Alucrom.

Glasobeliskens samtliga 60 000 glasprismor kommer att monteras ned och transporteras till Midrocs ytbehandlingsanläggning i Jordbro för att tvättas och därmed erhålla sin ursprungliga renhetsgrad innan samtliga glaskassetter ska återmonteras. Varje glasprisma väger 1-3 kilo och totalt handlar det om ca 90 ton glas som skall demonteras och återmonteras på den 37,5 meter höga glasobelisken.

Arbetet påbörjas omgående och kommer att avslutas under sena våren 2017.

- Kristallvertikalaccent, officiellt "Kristall, vertikal accent i glas och stål", är Edvin Öhrströms glasobelisk vid Sergels torg i Stockholm. Den kallas även "Pinnen" eller "Glasobelisken", av vissa, och känd som "Riksglaset”. Edvin Öhrström vann tävlingen om utsmyckning av Sergelfontänen (som var färdig redan 1967), berättar Bengt.

För mer information:

Bengt Stewall, bengt.stewall@midroc.se 010-470 73 07