Midroc Project Management levererar till Nordisk Vindkraft

Midroc Project Management levererar till Nordisk Vindkraft

Nordisk Vindkraft bygger en vindkraftpark i Västernorrland. Midroc Project Management har fått totalentreprenaden att leverera två 130/33 kV stationer. Vindkraftparken beräknas vara i drift 2014 och blir en av Sveriges största på land.

Nära Sidensjö i Västernorrland bygger Nordisk Vindkraft en 144 MW stor vindkraftpark. Med sina 48 vindkraftverk, 115 meter höga, blir vindkraftparken en av Sveriges största på land. När anläggningen är klar ska den varje år producera 400 Gigawattimmar förnyelsebar el. Slutkunden är Tyska Stadtwerke München och anläggningen beräknas förse 160 000 av Münchens hushåll med el.

Midroc Project Management har nu tecknat avtal med Nordisk Vindkraft och ska i projektet  leverera två stycken 130/33 kV stationer.

-Vi är oerhört stolta att vi har fått förtroendet att leverera en totalentreprenad till Nordisk Vindkraft, säger Magnus Rosén, enhetschef på Midroc Project Management.

Byggnationen inleds under 2013 och vindkraftparken beräknas vara i drift 2014.

Fakta:

Antal vindkraftverk: 48
Effekt: upp till 144 MW
Motsvarar el till antal hushåll: 160 000 hushåll
Planerad drifttagning: 2014

För ytterligare information vänligen kontakta:

Magnus Rosén,
Enhetschef Midroc Project Management

Roy Svantesson
Affärsområdeschef Midroc Project Management

Midroc Project Management är ett konsult- och entreprenadföretag som utvecklar och utför projekt för byggsektorn, industrin och energi, både i Sverige och utomlands. Bolaget har ca 150 anställda med kontor i Stockholm, Göteborg, Lysekil, Stenungsund och Malmö.

Midroc Project Management ingår i Midroc Europe som utvecklar företag och verksamheter inom entreprenad och consulting, fastighetsutveckling samt ny teknik och är verksamma både i Sverige och internationellt. Bolagen inom Midroc Europe har sammantaget närmare 2800 medarbetare och 2012 omsatte gruppen cirka 4 miljarder kronor.