Midroc satsar i Norrland. Charles Andersson divisionschef, Kim Soini ekonomichef, Johan Gustafsson Vd Cranex och Mikael Vestlund Vd Midroc Electro.

Midroc Electro satsar i Norrland och förvärvar CraneX AB

I syfte att utveckla Midrocs tjänster för traverser, telfrar och portar och bli en starkare partner för industrin i Norrland, har Midroc Electro förvärvat CraneX AB. Företaget kommer att fortsätta sin verksamhet i egen regi under ledning av VD Johan Gustafsson.

-Vi vill, på affärsmässiga grunder, vara en aktiv part i utvecklingen av industrin i Norrland. Vi har en stark lokal förankring i regionen och ser en stor potential i att ta tillvara den erfarenhet och nätverk Johan har. Tillsammans kommer vi att utveckla affären och vårt kunderbjudande, säger Mikael Vestlund, Vd Midroc Electro.

Detta förvärv är ett naturligt nästa steg utifrån tidigare förvärv i regionen.

Johan Gustafsson har en gedigen erfarenhet av kranbranschen. Han började sin karriär genom att göra praktik på Bemab i Hofors. Då var Midroc delägare, idag är verksamheten helt integrerad i Midroc Electro. 2010 startade Johan CraneX, som idag har verksamhet i Kiruna, Gällivare och Luleå, med kunder som SSAB, LKAB, Boliden och Billerud-Korsnäs.

-Från att ha varit ett konsultbolag är vi idag ett fullskaligt entreprenadföretag inom underhåll av lyftdon och portar. I och med denna affär kommer vi kunna ta större serviceavtal, då vi kommer att kunna bli uppbackade med personal från Midroc vid behov. Det är en utveckling jag ser fram mot, säger Johan Gustafsson, Vd CraneX AB.

Cranex AB har i dagsläget 28 anställda.

För mer information, vänligen kontakta:
Mikael Vestlund, Vd Midroc Electro AB

Johan Gustafsson, Vd CraneX AB

Midroc Europe utvecklar morgondagens samhälle och industri. Tillsammans med våra kunder utvecklar vi hållbara lösningar för de branscher vi är verksamma i. Vi utgår från Sverige och är verksamma internationellt. Under 2018 omsatte vi 8,1 miljarder kronor och sysselsatte 4000 medarbetare.