Midroc byggstartar 125 hyresrätter i Hyllie, Malmö

Midroc byggstartar 125 hyresrätter i Hyllie, Malmö

Idag sänkte Midroc och Willhem ner en ”tidskapsel” i grunden på de kommande bostäderna i Hyllie. I kapseln fanns flera föremål som vittnar om vår tid; några dagstidningar, byggritningar och visitkorten från dem som medverkade vid Första spadtaget. Ceremonin var starten på byggandet av ett nytt bostadskvarter i Hyllie; kvarteret Saga.

Kvarteret Saga längs Hyllie allé omfattar 125 hyresrätter i tre huskroppar, lokaler i bottenvåningarna samt 16 tvåplansradhus avsedda att upplåtas som bostadsrätter. Midroc Property Development har utvecklat projektet och Willhem har förvärvat hyresrätterna.

- Vi ser ett ökande intresse för att bo i Hyllie, säger Magnus Skiöld, vd i Midroc Property Development. De goda kommunikationsmöjligheterna attraherar förstås, men Hyllie kan också ses som ett gott exempel på hållbar stadsutveckling. I det här kvarteret har bostäderna planerats för olika livssituationer, och gården blir en grön lunga där de boende kan träffas och lära känna varandra.

- Det känns positivt att vi kommer att kunna erbjuda ett blandat boende i kvarteret Saga, med varierande storlekar på lägenheterna. Det blir ett modernt boende som inte minst skapar möjlighet att göra bostadskarriär inom kvarteret, säger Rikard Norström, nyproduktionschef hos Willhem.

Fakta om kvarteret Saga i Hyllie, Malmö

Byggherre: Midroc Property Development AB genom dotterbolag
Byggentreprenör: Midroc Construction AB
Framtida fastighetsägare av hyresrätter: Willhem AB
Arkitekt: Juul Frost
Färdigställande: 2018
Se även separat faktablad

Midroc är en av de största investerarna i Hyllie. Företaget utvecklar ytterligare ett bostadskvarter med 120 bostäder, kv Nanna, och ett kontorshus, Mässhallen 3, i tio plan på totalt ca 8 000 kvadratmeter i området. Midroc har tidigare utvecklat Malmömässan och färdigställer inom kort kontorsfastigheten Hermod med en uthyrningsbar yta på 6 300 kvadratmeter.

Midroc Property Development AB utvecklar och förvaltar kommersiella lokaler och bostäder. Projektportföljen omfattar idag 660 000 kvm byggrätter med en projektvolym om ca 17 miljarder kronor. Fokus är inriktat på södra Sverige och huvudkontoret finns i Malmö. Vi vill utveckla hållbara stadsmiljöer, och ger därför full kraft åt goda och annorlunda idéer. Läs mer på mpd.midroc.se

Midroc Property Development ingår i Midroc Europe som bedriver verksamhet inom områdena fastighet, bygg, industri och miljö. Verksamheten är internationell med Sverige som utgångspunkt. Antalet medarbetare är 3 200 och omsättningen över 5 miljarder kronor.

Magnus Skiöld

Arbetande styrelseordförande Granitor Properties 010-470 74 05