Joel Lybert, ny VD på Granitor Systems AB (foto: Mikael Sjöberg)

Joel Lybert ny VD på Granitor Systems AB

Efter 21 framgångsrika år lämnar Jonas Bergmark på egen begäran jobbet som VD för Granitor Systems AB (tidigare Midroc Automation) och ersätts av Joel Lybert.

Joel Lybert kommer senast från VD-uppdraget på Zander & Ingeström. Han har, förutom sin internationella erfarenhet, mer än 20 års erfarenhet på den svenska marknaden.

Joel ansluter till Granitor Systems AB i en spännande period med fokus på bland annat integrationen av tre förvärv och uppbyggnaden av det nya affärsområdet Granitor EPC. Hur känns det Joel?

"Det känns väldigt inspirerande och kul! Jag är stolt och glad över att ha fått förtroendet att leda Granitor Systems och ser fram emot att lära känna bolaget och medarbetarna  säger Joel.  Granitor Systems har en stark position på marknaden och ett mycket starkt erbjudande, jag ser fram emot att leda bolaget i sin vidare utveckling. Det ska bli väldigt spännande att tillsammans med medarbetare och våra kunder lösa de utmaningar vi ställs inför" fortsätter Joel.

Granitor Systems har lång erfarenhet av att hjälpa sina kunder med helhetslösningar inom allt ifrån automation, process och produktionsutrustning till kraftförsörjning. Namnbytet från Automation till Systems kommer av att man de senaste 20 åren breddat leveransförmågan till att innefatta kompletta anläggningar inom industri, energi och infra.

"Vi är mycket nöjda med rekryteringen av Joel då han kommer med en lång erfarenhet av att jobba mot svensk industri och med många års branscherfarenhet. Vi får in en stark kraft med erfarenhet av ledarskap med fokus på tillväxt och samverkan" säger Björn Wigström styrelseordförande i Granitor Systems AB

För mer information kontakta:

Joel Lybert, VD Granitor Systems AB
E-post: joel.lybert@granitor.se

Björn Wigström, Styrelseordförande Granitor Systems AB
E-post: bjorn.wigstrom@midroc.se

Midroc  Europe är en svensk koncern med verksamhet i branscherna fastighet, bygg, industri och miljö. Här jobbar 4400 samhälls- och industriutvecklare och omsättningen under 2020 var 7,5 miljarder kronor.

Samarbete får ett nytt namn!

Som Midroc har vi i över 25 år, tillsammans med kunder och partners utvecklat hållbara lösningar för de branscher vi är verksamma i. I januari 2022 byter vi namn till Granitor. Varumärkesbytet är en del av en förnyad överenskommelse mellan Midroc Europes två ägarfamiljer om fortsatt samarbete som sträcker sig över generationsgränserna framåt.

Paulina Palén Olofsson

Granitor Systems AB 070 583 92 63