HSB och Midroc byggstartar högsta bostadshuset i Landskrona

HSB och Midroc byggstartar högsta bostadshuset i Landskrona

Idag togs ett symboliskt första spadtag för HSB Landskronas och Midrocs gemensamma nybyggnadsprojekt Västerpark. Den nya byggnaden blir Landskronas högsta bostadshus med milsvid utsikt över Öresund.

- Utsikten kommer att bli hänförande, berättar Johan Svedström, projekt- och fastighetschef i HSB Landskrona. Många av bostäderna får milsvid utsikt, i väster mot Öresund och i öster ut över det skånska landskapet.

- Vi introducerar samtidigt ett helt nytt koncept i Landskrona med en byggnad som får blandade funktioner, fortsätter Johan Svedström. De sex nedersta våningarna kommer att inrymma ett vårdboende med 45 lägenheter och de sex översta totalt 22 bostadsrätter.

De två olika byggnadsdelarna får tydliga arkitektoniska uttryck med varsin separat entré samtidigt som de binds samman genom fasadmaterial och fönstersättning. Genom en avsmalnande del från plan 7-12 skapas utrymme för generösa terrassytor för de boende. Fasaden består av flera sorters tegel, skivmaterial och glas.

Bostadsrätterna börjar säljas under hösten och kommer att stå klara för inflyttning sommaren 2016. En lägenhet på tre rum och kök på 86 kvadratmeter kommer att kosta ca 1 570 000 kr och få en månadskostnad på 4 870 kronor.

- Västerpark kommer att bli ett bra exempel på hållbar stadsutveckling. Inom området har vi även möjlighet att uppföra 11 kedjehus och 7 parhus i en andra byggnadsetapp, avslutar Johan Svedström.

HSB Landskronas och Midrocs investering i den första etappen är på ca 140 miljoner kronor.

Byggherre: HSB Landskrona Ek För och Midroc Property Development
Arkitekt: Mats White och Martin Seitzberg, Jais Arkitekter. 3D-illustration: Jais Arkitekter
Totalhöjd: 35 m
Vårdboende: 45 lägenheter med inflyttning i april 2016. Bostäderna blockhyrs av Landskrona kommun. Entré från väster.
Bostadsrätter: 22 lägenheter med balkong eller terrass. Bostadsrättsföreningen innehåller också ett övernattningsrum. Entré från norr. Säljstart under hösten 2014.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
HSB Landskrona Ek För
Johan Svedström, Projekt- och fastighetschef
Tel: 0418-49 99 07, E-post: johan.svedstrom@landskrona.hsb.se

Midroc Property Development AB
Magnus Skiöld, vd
Tel: 010-470 74 05, E-post: magnus.skiold@midroc.se

HSB Landskrona Ekonomisk förening är ett bygg- och bostadsförvaltningsföretag, organiserat som en ekonomisk förening. Vår verksamhet bedriver vi i huvudsak inom Landskrona och Svalövs kommuner. HSB Landskrona är en kooperativ organisation som ägs av 4 301 enskilda medlemmar och 50 bostadsrättsföreningar. www.landskrona.hsb.se

Midroc Property Development AB utvecklar och förvaltar kommersiella lokaler och bostäder. Projektportföljen omfattar idag 650 000 kvm byggrätter med en projektvolym om ca 15 miljarder kronor. Fokus är inriktat på södra Sverige och huvudkontoret finns i Malmö. Vi vill utveckla hållbara stadsmiljöer, och ger därför full kraft åt goda och annorlunda idéer. Läs mer på mpd.midroc.se

Midroc Property Development ingår i Midroc Europe som bedriver verksamhet inom områdena fastighet, bygg, industri och miljö. Verksamheten är internationell med Sverige som utgångspunkt. Antalet medarbetare är 3 000 och omsättningen 4,3 miljarder kronor. www.midroc.se