Coop nyetablerar i Lomma nya centrum!

Coop nyetablerar i Lomma nya centrum!

- Den nya livsmedelsbutiken blir navet i Lommas nya centrum, och vi för nu diskussioner med ytterligare intressenter för de sista butiksytorna, säger Magnus Skiöld, vd i Midroc Property Development. Utbyggnaden görs för att skapa ett mer levande centrum, och ovanför lokalerna kommer vi att bygga mindre lägenheter.

- Vi är mycket nöjda med att hyresavtalet är klart och ser fram emot att öppna vår nya butik 2013, säger Petra Wahlström, etableringsansvarig på KF Fastigheter. Butiken blir en Coop Extra, med ett fullsortiment på dagligvaror och stort fokus på färskvaror.

KF Fastigheters förhyrning omfattar 2 600 kvm butikslokaler i bottenplan, och hyresavtalet löper i tio år.

Bakgrund:

Midroc utvecklar Lomma nya centrum efter vinst i en markanvisningstävling. Den första etappen av utbyggnaden blev klar 2009 då bank, apotek, systembolag, blomsterbutik, café, frisörer och optiker öppnade sina butiker.

Etapp 2 och 3 omfattar två huskroppar med butikslokaler i bottenplan och flerbostadshus på plan 2 och 3. Byggnaderna ersätter det tidigare centrumhuset. I samband med nybyggnationen uppförs också ett garage, och på markplanet blir det drygt ett hundratal parkeringplatser i anslutning till den nya centrumbebyggelsen. I flerbostadshusen byggs ca 80 mindre lägenheter, främst 2-or och 3-or.

Byggstart är planerad till senhösten 2011. Coop-butiken kommer att öppna sommaren 2013 och övrig inflyttning sker därefter etappvis. Den totala investeringen för Midroc uppgår till ca 325 miljoner kronor.

Midroc Property Development AB utvecklar och förvaltar kommersiella lokaler och bostäder. Projektportföljen omfattar idag 570 000 kvm byggrätter till ett värde av 14 miljarder kronor. Fokus är inriktat på södra Sverige och huvudkontoret finns i Malmö. Vi vill utveckla hållbara stadsmiljöer, och ger därför full kraft åt goda och annorlunda idéer.

Midroc Property Development ingår i Midroc Europe. Gruppen utvecklar företag och verksamheter inom entreprenad och consulting, fastighetsutveckling samt ny teknik och är verksamma både i Sverige och internationellt. Bolagen inom Midroc Europe har sammantaget närmare 2 500 medarbetare och 2010 omsatte gruppen cirka 3,5 miljarder kronor.