Midroc Alucrom certifierad enligt EN 1090-1:2009+A1:2011

Midroc Alucrom certifierad enligt EN 1090-1:2009+A1:2011

Från 1 juli 2014 måste verkstäder och entreprenörer som tillverkar och levererar bärande komponenter och byggsatser i stål till en byggarbetsplats i Sverige (eller inom EU) vara certifierade enligt SS-EN 1090-1. I praktiken betyder det också att CE-märkning blir obligatoriskt för alla bärverksdelar i stål, vilket berör alla aktörer i kedjan från produktion av grundmaterial till tillverkning och ytbehandling av bärande komponenter och byggsatser i stål som levereras till en byggarbetsplats och monteras in i ett byggnadsverk.

Alucrom AB är nu certifierad enligt SS-EN 1090-1:2009+A1:2011, gällande förbehandling, målning, termoplastbeläggning samt brandskyddsmålning av bärverksdelar av stål och aluminiumkonstruktioner i utförandeklasserna EXC1, EXC2, EXC3 samt EXC4.

– Nu kan våra kunder genom att köpa material från en certifierad stålgrossist, utföra svets, kapning, borrning och annan bearbetning enligt eget certifikat samt ytbehandla hos Alucrom, visa upp en komplett dokumentation för beställaren att "hela kedjan" är certifierad enligt SS-EN 1090-1, från inköp av material till ytbehandling, säger Bengt Stewall marknadschef på Alucrom.

Alucrom är sedan tidigare kvalitetscertifierad enligt ISO 9001:2008, miljöcertifierad enligt ISO 14001:2004 samt arbetsmiljöcertifierad enligt OHSAS 18001:2007.

Läs mer om EN 1090-1 och CE märkning på Alucroms hemsida.

För mer information kontakta:

Per Haddeland, Certifieringsansvarig, telefon: 010-470 73 08, per.haddeland@midroc.se
Bengt Stewall, Marknadschef, telefon: 010-470 73 07, bengt.stewall@midroc.se