Heliospectra utsett till ett av de hetaste teknikföretagen

Till årets lista, den femte i ordningen, nominerades runt 250 företag. Vid prisceremonin på Berns salonger i Stockholm var Heliospectra ett av de tre bolag som fick chansen att under 60 sekunder sälja in sin affärsidé till publiken. De runt 400 besökarna fick sedan rösta i vilket av de tre bolagen man helst skulle investera en miljon kronor i, och i den omröstningen tog Heliospectra hem segern.

Heliospectra har utvecklat ett energisnålt system för belysning som genom särskilda kombinationer av ljusvåglängder får plantorna att växa i den takt odlaren vill helt utan kemikalier. Bättre smak, tåligare växter och mindre svinn är några fördelar med systemet. Heliospectras teknik testas just nu av Swedeponic, Sveriges största odlare avfärska örter.

– Den första storskaliga installationen sker i höst om allt går enligt planerna. Vi för även diskussioner med flera andra odlare i Sverige och utomlands, säger Heliospectras vd Staffan Hillberg.

Midroc New Technology och Industrifonden satsade under förra året 10 miljoner kronor vardera i Heliospectras intelligenta ljussystem för att lansera systemet på den europeiska marknaden.