Grand Hôtels nya chefssommelier bäst i Sverige

Grand Hôtels nya chefssommelier bäst i Sverige

Vid årsskiftet tillträdde Fredrik Lindfors som ny chefsommelier på Grand Hôtel. I helgen blev han utsedd till svensk mästare när sommelier SM gick av stapeln i Vinterträdgården.

Fredrik Lindfors har en bred bakgrund inom dryckessfären. Förutom en Filosofie kandidatexamen som sommelier och måltidskreatör har han tidigare arbetat på bland annat Operakällarens matsal och som dryckesansvarig sommelier och hovmästare på Verandan samt som barchef på Cadierbaren och Åre Continental Inn. Han har dessutom kommit på första plats i både Moët & Chandon Sommelier Challenge 2012 och i Rioja Sommelier Awards.

- Med gårdagens vinst i Sommelier SM är vi extra glada över rekryteringen av Fredrik Lindfors. Här hos oss kommer han att fortsätta utveckla vinkällarens sortiment och bredd. Vi har alltid som mål att leverera en dryckesupplevelse i världsklass och med Fredrik är jag säker på att vi kan nå nya höjder, säger Pia Djupmark vd på Grand Hôtel.

Grand Hôtels vinkällare innehåller över 18 000 flaskor. I källaren finns bland annat ett par unika flaskor från hotellets öppningsår 1874. Grand Hôtels breda samling av exklusiva viner har blivit mer tillgänglig för gästerna eftersom hotellet har börjat sälja allt fler viner på glas. Idag är det möjligt att beställa ett glas vin i prisklassen 600 kronor till 2 500 kronor glaset.

- Ambitionen är att vår vinkällare ska vara något alldeles extra som kan erbjuda våra gäster ett urval av det bästa som finns i dryckesväg. Vårt sortiment ska bestå av drycker i varierande prisklass. Det är också viktigt att all dryck i vinkällaren finns med på vår vinlista, säger Fredrik Lindfors chefssommelier på Grand Hôtel.

Med sin vackra miljö och sitt fantastiska läge i stadens hjärta har Grand Hôtel varit en hemvist för internationella celebriteter, storslagna fester och hängivna livsnjutare sedan 1874. Den vackra Cadierbaren, Mathias Dahlgrens Guide Michelin-belönade restauranger och den inbjudande Verandan bjuder på storslagen utsikt mot Stockholms slott och ett utbud av mat och dryck i absolut världsklass. Grand Hôtel erbjuder även avkopplande bastubad och svalkande dopp i Nordic Spa & Fitness. Grand Hôtel ägs av Investor AB via The Grand Group.