Grand Hôtel tar smörgåsbordet till Tokyo

Grand Hôtel tar smörgåsbordet till Tokyo

Under sju dagar i mars gästspelar Grand Hôtels prisbelönta köksteam på välrenommerade Hotel Okura i Tokyo. På plats i den japanska huvudstaden kommer vi på Grand Hôtel laga ett urval klassiker från vårt berömda smörgåsbord.

Gästspelet äger rum på Orchid Room på Hotel Okura Tokyo, från den 5 till 11 mars 2014. Gästspelet har döpts till Royal Sweden Gourmet Festival, med Grand Hôtel Stockholm som hedersgäst. Köksteamet som åker iväg för att hålla i trådarna består av källarmästaren Maria Maruska, kökschefen Andreas Askling, chefskonditorn Miriam Tuborg och kallskänkschefen Katarina Lidback.

Vi blev inbjudna av Hotel Okura Tokyo som ville att vi skulle gästspela hos dem med klassisk skandinavisk mat. För oss var det självklart att vi skulle sätta upp vårt smörgåsbord. Det är något som blivit en viktig del av vår identitet och som kopplas starkt till den svenska gastronomin. Förhoppningen är att de som besöker vårt smörgåsbord i Tokyo ska få en positiv upplevelse och ett ökat intresse för skandinavisk mat, berättar källarmästare Maria Maruska.