Gran Turismo Expo – Bildrömmar och Drömbilar Sveriges största sportbilsmässa

Drömmarnas mässa. När Gran Turismo Expo öppnar dörrarna i Nacka Strand nu i helgen, 9-10/11, och i Göteborg 16-17/11, samlas 10 000-tals personer med bildrömmar. Några går storögda och drömmande om Porsche, Ferrari, McLaren och Aston Martin. Men här finns också svenskar som förverkligat sin stora bildröm. Hansi Kobe, innovatör, hybridbilens fader, bilfabrikör i Kina, med sin nya Arrow. Glenn Billqvist, IT-säljare som byggt en ny egen förkrigsracer, Il Drago Ruggente. Och Christian Koenigsegg, med sin senaste superbilsnyhet med över 1000 hk.

Många har en bildröm. Det kan röra sig om att en vacker dag få köra längs Rivieran i en öppen Aston Martin DB5, eller att handlöst kasta sig utför branten i Nürburgrings ökända rävgryt i en Porsche 911 RSR, eller kanske att stillsamt låta ögat njuta av formerna hos en Raymond Loewy-ritad Studebaker Golden Hawk i sitt garage en mörk vinterkväll.

Somliga kan finna den största bilglädjen i att förbättra, renovera, göra sin bil perfekt och personlig. Eller att drömma sig bort bland 100-tals drömbilar och supersportbilar på Gran Turismo Expo.

Drömmen om att bygga egen bil
Några drömmer om att bygga en alldeles egen bil – att få bli sin egen biltillverkare, med ett eget namn. Några få lyckas förverkligar drömmen. På Gran Turismo finns åtminstone tre svenska exceptionella bevis, Il Drago Ruggente, en nybyggd förkrigsracer på 800 hk, Arrows, en hybridbil för racerbanan, och kronan på verket, Koenigsegg Agera R.

Glenn Billqvist från Lund, säljare av IT-produkter, hade länge kört sportvagnar och vårdat gamla förkrigsracers när bilden av en egen monstruös och vacker racerbil från tidigt 1900-tal växte fram.

– Det är det råa, ursprungliga och maskinella som är så attraktivt med förkrigsbilarna, berättar Glenn.

Med en motor från en gammal Capronibombare, 27-liters, tolvcylindrig, 800 hästar stark och kompressormatad Isotta Fraschini-motor, tidstypisk boat-tail-akter, och en rolig blandning av flyg- och racerbilsatmosfär förverkligade han sin dröm – Il Drago Ruggente, den rytande draken. För sin skapelse har han blivit vald till Årets Sportbilsprofil. Bilbyggardrömmen finns att både se och höra under årets Gran Turismo Expo – han startar upp den ett par gånger per dag - det blir spektakulärt!

Koenigsegg – i högsta divisionen bilbyggare

Christian von Koenigsegg, idag 41 år gammal, har gått ännu längre. Han är en av de väldigt få personer som inte bara har förverkligat sin dröm om att bli bilbyggare, utan också har lyckats etablera sitt varumärke i den allra högsta divisionen av internationellt bilbyggeri.

Drömmen tog sin början när en femårig Christian i slutet av 1970-talet gick med sin pappa och såg den norska, kultförklarade dockfilmen Flåklypa Grand Prix.

Drömmen att, liksom Reodor Fälgen, få bygga sin egen superbil som med enkla men smarta medel var tillräckligt bra för att slå hela världseliten i ett hastighetslopp, bet sig fast i honom till den grad att han 1994, bara 24 år gammal, startade ett projekt som tre år senare ledde fram till en körklar bil.

Resten av drömmen är en verklig framgångshistoria med drygt 100 svenskbyggda superdyra och snabba sportbilar. Det senaste resultatet visas också på Gran Turismo Expo, nya Koenigsegg Agera R, liksom en av de första, CC8S, med tillverkningsnummer 5.

Hansi Kobe – hybridbilens fader, bilfabrikör i Kina
Sedan finns den svenska bilbyggare, innovatören och konstnären Hansi Kobe, vars dröm redan för 20 år sedan var att ta fram en hybridelbil, Solon 2000, som idag står på Tekniska museet. Han är något hybridbilens fader och är verksam som bilfabrikör och innovatör i kina.

Men han har inte slutat drömma om att utveckla fossilfria snabba sportbilar. På Gran Turismo expo visar han sin extrema, ljudlösa, svenskbyggda elhybridsportbil Arrows, som gör 220 km/h, 0-100 på 6 sekunder och går 10 mil på bara batterier,

Mannen bakom mässan Gran Turismo Expo är också en bildrömmare, publicisten Gunnar Dackevall, som bland annat äger en trehjulig Morgan och en klassisk Datsun 240Z rallybil:
– Det här är en mässa för bildrömmar och drömbilar, där världens finaste, snabbaste och mest klassiska sportbilar finns att se och höra, och där vi år har sex biljubileer och en lång rad exotiska Sverigepremiärer. Utan tvekan har vi laddat för en riktig drömmässa för bilentusiaster.

Men utöver det finns det flärd för fler, gamla sportbilsklassiker, champagnebar i Aston Martins 100-årsjubileumsmonter, exklusiva racingklockor från svenska Halda, Breitling och Hublot, motorcyklar och grandios bilkonst.

För pressinformation och ackreditering, kontakta Lars-Ola Nordqvist, 070-689 11 20, lars@comvision.se

Gran Turismo Expo – Sveriges största mässa om Bildrömmar och Drömbilar arrangeras helgen 9-10 november i Nacka strand och 16-17 november i Eriksbergshallen i Göteborg.

Välkommen till Press- och VIP-invigning!
Fredag den 8 november kl 13 i Nacka Strand, Stockholm,
Fredag den 15 november kl 13 i Eriksbergshallen,Göteborg.

Anmälan sker till Elin Norlin, elin@comvision.se, 08-410 458 04
Ange: Namn, journalist/fotograf/web/blog, media, telefon, mail, webbadress

• nacka strand
  • supersportbilmässa