GYFs pris för Bästa elevprojekt 2009 - 25 000 kr

Priset för bästa elevprojekt går till Gabriel Blidö på Beckmans Designhögskola

Stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande, GYF, delar varje år ut priser till personer som på olika sätt utmärkt sig genom att bidra till branschens utveckling. Representanter för pressen är välkomna att delta vid prisutdelningen på Grafiska Torget, Bok- och Biblioteksmässan, den 24 september kl 15.00.

Gabriel Blidö får priset för att han med sitt examensarbete, Folkets tavla, har tänjt på statistik- och diagrambegreppen för att få svar på frågan "Kan man mäta vad som helst?" Gabriel har i arbetet på ett pedagogiskt och underhållande sätt använt god grafisk form och trycksaksproduktion. Med hjälp av opinionsmätning av svenska folkets preferenser har han skapat en "genomsnittstavla" som troligtvis ingen skulle vilja ha på väggen.

Läs mer om projektet på www.beckmans.se/gabriel-blido

GYF-priserna delas ut på Bok & Bibliotek i Grafiska Torgets monter G 01:08, som finns på plan två i anslutning till G-hallens café, den 24 september kl 15.00. Samtidigt delas GYFs branschpris ut. Då ges också tillfälle för intervju och fotografering av pristagarna.

Stiftelsen för de Grafiska Yrkenas Främjande (GYF) är Grafiska Företagens Förbunds och Tidningsutgivarnas gemensamma stipendiestiftelse med ändamål att lämna understöd för undervisning och utbildning inom den grafiska industrin och tidningsindustrin, att främja vetenskaplig forskning inom området samt att på annat sätt främja de grafiska yrkena.

Grafiska Torget är en satsning inom ramen för projektet Power of Print som vill öka kunskaperna och intresset för tryckta medier i en digital värld.

För ytterligare information kontakta:
Kaj Flick 070-674 01 65 eller Maria Wikström 070-532 68 02

Läs mer på www.grafiska.se. Besök också Power of Prints webbplats www.powerofprint.se

• Design

• grafiska torget