Förbättrad lönsamhet i civilgrafisk bransch

Lönsamheten i den civilgrafiska branschen har förbättrats något då allt fler företag kapar sina kostnader. Dessutom har delar av branschen fått ett bättre förhandlingsläge mot sina kunder i takt med att företagens ekonomi har förbättrats. En knapp tredjedel av företagen planerar neddragningar av personalen. Hos en stor majoritet bland de civilgrafiska företagen blev volymförändringen mycket liten under det sista kvartalet 2010 i jämförelse med föregående kvartal. En paus i tillväxttakten i den generella ekonomin påverkade utfallet och orderingången föll som svar på en svagare prisbild. Inledningen av året pekar på sjunkande volymer.

Det går uppåt i förpackningsbranschen
Kartongindustrin växer sakta men säkert i takt med att konjunkturuppgången får ett allt fastare grepp. Utfallet under det fjärde kvartalet visar att man står relativt stark med en stadig efterfrågan även om man inte är opåverkbar för externa förändringar. Den inhemska efterfrågan är nu uppe på höga nivåer och kommer att öka ytterligare under 2011, för att nästa år komma ned på 2010 års nivåer, det vill säga kring 2,2-2,3 procent. Prognosen för 2011 ligger på 2,7 procent. Under det fjärde kvartalet 2010 noterades att ordervärdena steg svagt, som ett resultat av en liten volymökning. Priserna låg stilla men kommer med stor säkerhet att återhämta sig under innevarande kvartal. Tillsammans med stigande volymer framöver, kommer därför orderingången att visa god tillväxt under det första halvåret 2011. Detta är goda nyheter för den så konjunkturkänsliga kartonnageindustrin.

Grafiska Företagens Förbund är arbetsgivar- och branschorganisationen för den grafiska industrin, förpackningsindustrin och närliggande verksamhetsområden. Grafiska Företagens Förbund ingår i Svenskt Näringsliv. Förbundets uppgift är att ge arbetsgivarservice och att utveckla och marknadsföra branschen.
www.grafiska.se

Grafisk produktion i stiltje samt små rörelser i förpackningsbranschen

Förväntningarna i den civilgrafiska branschen kom på skam vilket innebar oförändrade volymer under årets första tre månader. Trenden i förpackningsbranschen sedan flera kvartal med svagt stigande efterfrågan på kartong bröts under årets första månader. Utfallet i volym blev i stort sett oförändrat jämfört med sista kvartalet 2010.