VÄLKOMNA PÅ INVIGNING AV DANSBANA! SÖDERTÄLJE LÖRDAGEN DEN 8 AUGUSTI KL. 14.30

VÄLKOMNA PÅ INVIGNING AV DANSBANA! SÖDERTÄLJE LÖRDAGEN DEN 8 AUGUSTI KL. 14.30

Dansbana! Södertälje är ett 7,5 x 7,5 m stort dansgolv med en mönstertäckt kupol där man kan koppla upp sig via bluetooth, spela musik och dansa. Den utformades 2017–18 av föreningen Dansbana! ihop med lokala dansare i Södertälje. Mönstret på kupolen är skapat genom ett samarbete mellan Grafikens Hus, formgivaren Sepidar Hosseini och bildklassen ESBD15 med bildlärare Karin Bernestedt på Wendela Hebbegymnasium.

Föreningen Dansbana! drivs av arkitekterna Anna Fridolin, Anna Pang och Teres Selberg som formger offentliga platser för dans. Idén fick de efter att ha läst en rapport om att spontanidrottsplatser[1] framförallt används av killar. Det uppmärksammades då främst ur ett folkhälsoperspektiv, men är minst lika viktigt ur ett demokratiperspektiv. Dans är något som många unga tjejer utövar. Dansbana! Södertälje blir den tredje spontanidrottsplatsen för dans gestaltad av dem. På initiativ av Grafikens Hus inleddes ett samarbete 2017 och projektet genomförs på uppdrag av Södertälje kommun.

– Vi vill att det ska vara lika självklart för en kommun att planera in en offentlig plats för dans som en plats för fotboll eller skateboard. Vi ser det som en nytolkning av den roll som den traditionella dansbanan en gång hade som mötesplats, säger arkitekterna i föreningen Dansbana! och fortsätter:

– Dans har i dag många olika uttryck och därför jobbar vi tillsammans med lokala dansare i vårt gestaltningsarbete. Det gör platserna unika och vårt jobb väldigt roligt.

Grafikens Hus och formgivaren Sepidar Hosseini tog över bildklasserna på Wendela Hebbegymnasiet under hösten och tillsammans med studenterna utformade de mönstret till kupolens inner- och yttertak.

– Vi hade en experimentell process där vi med hjälp av dansaren Afra Hosseini gestaltade var och en av alfabetets bokstäver genom olika rörelser. Därefter tolkade vi rörelserna i symboler. Resultatet blev ett symbolalfabet som jag har gjort ett fungerande typsnitt utav. Typsnittet går både att kommunicera och skapa mönster med. I anslutning till dansbanan kommer det att finnas en skylt med översättningar för dem som är nyfikna på att ”läsa” mönstret, säger hon.

I dialog med lokala dansföreningarna JAM:s unga kvinnliga dansare och Boogie Lovers provdansades tre olika platser. Valet föll på platsen vid skate- och parkourparken, alldeles intill badhuset Sydpoolen. Platsen ägs och förvaltas av Södertälje kommun.

När: Lördag 8 augusti, kl 14.30

Invigningstal av Anna Bohman Enmalm (S), kultur- och fritidsnämndens ordförande i Södertälje kommun

Var: Östra Kanalgatan 2, Södertälje. Intill badhuset, skejt- och parkourparken

–––––––––––

SPONTANIDROTTSPLATSER FÖR DANS BLIR ALLT FLER
Föreningen Dansbana! är aktuella med Dansbana! ArkDes som ingår i utställningen Public Luxury på Arkitektur- och designcentrum i Stockholm. För drygt två år sedan invigde de Dansbana! Vårby gård i Huddinge kommun. I Rosengård i Malmö finns sedan 2013 en aktivitetsyta med dansgolv gestaltad i nära samarbete med unga tjejer som heter Rosens röda matta.

–––––––––––

För mer information, pressbilder och intervjuer kontakta:
Anna Henriksson, kommunikatör Grafikens Hus
anna.henriksson@grafikenshus.se, 073-230 26 02

Grafikens Hus är ett museum och en mötesplats för samtida grafisk konst i Södertälje.

[1] ”Spontanidrott för vilka” publicerad av Stockholms stads idrottsförvaltning 2012

Anna Henriksson

Presskontakt Kommunikatör & redaktör 073-230 26 02