I bilden ingår ett konstverk av konstnären Elina Birkehag, en av förra årets stipendiater. Grafisk form: Holster & Green

Fler kan motta Sveriges största grafikstipendium – nu öppnar årets Open Call

Grafikens Hus förvaltar Ann-Margret Lindells Stipendiefond som idag är Sveriges största stipendium till förmån för unga konstnärer och verksamheter som arbetar med grafik. I år utökas antalet mottagare samt det totala beloppet, och i november kommer 4 stipendiater motta 100 000 kronor vardera vid en ceremoni. Idag, den 30 maj går Grafikens Hus ut med ett “Open Call” för att hitta årets stipendiater. Vinnarna kommer dessutom att ingå i en grupputställning under 2025. Sista ansökningsdagen är 11 september kl. 13.00.

Ann-Margret Lindell var en konstkännare, både när det gäller svensk och internationell konst, därtill hade hon en förkärlek till grafiken. I enlighet med hennes testamente och generösa donation till Grafikens Hus Vänner instiftades stipendiet efter hennes död 2003. Syftet enligt urkunden är ”att främja unga grafikers utveckling”.

- Vi är glada att vi kan utöka antalet stipendiater i år och fortsätta att belysa grafiken som konstform för unga konstnärer. Stipendiepengarna är så klart en viktig del, men vi vill även bidra med ett sammanhang och ett erkännande på vägen, säger Nina Beckmann, museichef på Grafikens Hus.

Alla som arbetar med grafiska tekniker i sitt konstnärskap och är födda 1984 eller senare kan söka stipendiet. Några utbildningskrav eller krav på formella meriter i övrigt ställs inte.

Jury
Årets jury består av:
Shabnam Faraee, konstnär och ledamot av stiftelsens konstnärliga råd.

Samt två nytillträdda externa juryledamöter:
Carina Fihn, konstnär och tidigare grafiklärare på Göteborgs Konstskola.
Patrick Wagner, konstnär och driver Black Heart Press, en litografiverkstad i Småland.

Rådet i sin helhet består av: Jenny Olsson (ordförande), konstnär och adjunkt i grafik på Kungl. Konsthögskolan, Nina Beckmann, museichef för Grafikens Hus, Timothy Crisp, konstnär, Shabnam Faraee, konstnär och Lina Nordenström, konstnär och driver Grafikverkstan Godsmagasinet i Uttersberg.

För urvalskriterier och mer information om ansökan besök: annmargretlindellsstipendiefond.se

Om Ann-Margret Lindells Stipendiefond
Ann-Margret Lindell föddes och växte upp i Stockholm. I många år arbetade hon på Galleri Pierre i huvudstaden tillsammans med Pierre Lundholm. Genom sitt arbete och sina resor i bland annat Frankrike träffade hon många av 1900-talets mest betydande konstnärer. Hon blev en mycket god kännare av både svensk och internationell konst, framför allt grafik. Hon bodde i Östersund i femton år och berikade konstlivet där genom sitt ideella arbete i Östersunds Konstklubb. Lindell var en fascinerande och färgstark personlighet, spirituell, humoristisk, beläst och med vida vyer. Hon var generös och omtänksam, vilket inte minst visat sig genom de donationer hon gjort till Grafikens Hus Vänner och till Stadsmissionen i Stockholm. Ann-Margret Lindell avled i mars 2003 vid nära 88 års ålder.

Grafikens Hus är ett konstmuseum och en verkstad för grafik grundad 1996. Idag dyker vi upp med vårt konstprogram på olika platser. Grafikens Hus förvaltar Ann-Margret Lindells Stipendiefond som idag är Sveriges största stipendium till förmån för unga konstnärer och verksamheter som arbetar med grafik. Besök grafikenshus.se.