Stipendiater från Sveriges konsthögskolor nu på Grafikens Hus

Stipendiater från Sveriges konsthögskolor nu på Grafikens Hus

Äntligen är det dags för en av årets absoluta höjdpunkter! Elever från Sveriges främsta konstskolor har tilldelats ett stipendium från Ann-Margret Lindells Stiftelse vilket förutom 15.000 kr också innebär två veckors workshop i Grafikens Hus verkstad. 2013 års stipendiater är: Christine Karlsson från Grafikskolan, Christian Skovgaard Petersen från Konstfack, Marcus Jonsson & Rickard Ljungdahl Eklund från Akademin Valand, Anna Neander från Konsthögskolan i Umeå samt Ulrika Lublin från Kungliga Konsthögskolan.

I verkstaden på Grafikens Hus får stipendiaterna under ledning av Elisabeth Ödmann arbeta med de olika grafiska teknikerna. Parallellt med arbetet i verkstaden bjuds även olika externa föreläsare in som på olika sätt ger stipendiaterna fördjupade kunskaper kring vissa tekniker. Till exempel boktryck eller Fine Art Digital Printmaking som sker i samarbete med Epson. Även konstnärerna Lisa Jonasson och Matti Kallioinen är inbjudna att träffa och arbeta tillsammans med stipendiaterna.

Stipendiet delas ut sedan 2004.

Anna Henriksson

Presskontakt Kommunikatör & redaktör 073-230 26 02