De manliga parfymvarumärket YVRA entrar Sverige!

De manliga parfymvarumärket YVRA entrar Sverige!

Vi är så glada att presentera att det manliga parfymvarumärket YVRA äntligen lanseras i Sverige! YVRA grundades av den holländska journalisten Yvo Van Regteren Altena som ville förverkliga sin dröm: istället för att skriva om parfymörer ville han skapa sin egen. Stimulansen från de två kända parfymörerna Jean-Claude Ellena från Hermès samt François Demachy från Dior och Acqua di Parma resulterade i Yvos första doft - YVRA 1958 l'Essence de l'Essence.

Med kvalitet och fin estetik är de högkoncentrerade produkterna dessutom exceptionellt vackert designade och packade för hand. Under de senaste fem åren har Van Regteren Altena skapat fem parfymer under hans eget namn:

- YVRA 1958 l’Essence de l’Essence

Ett mästerverk av intrikata ingredienser; apelsinblomma, cedarträ, pepparolja och patchouli. Resultatet är en doft lika elegant som den är transparent med en touch av någonting extra som överträffar klassikerna.

YVRA 1958 erbjuder med sina träiga citrusnoter den perfekta starten på en hektisk dag, för en nystart på dagen och den upplyftande känslan av att kliva av ett långdistans flyg.

Topp: Citronolja • Bergamott • Apelsinblomma
Hjärta: Pepparolja • Kardemumma • Cedarträ
Bas: Sandelträ • Amber • Tonkaböna

- YVRA 1979 l’Essence de Présence
En drömmarnas reflektion av året 1979 när Yvo var bosatt i Florens. Ett år där allting föll på plats, en kärleksaffär, ett öga för elegans och en uppskattning av högkvalitativa ingredienser – som är lika nödvändiga för den perfekta parfymen som de är för en god maträtt.

Toppnoter av citron, svartpeppar; hjärtnoter av patchouli och cedarträ och basnoter av amber, mossa och mysk. L’Essence de Présence är varmare och ännu kraftfullare än sin föregångare; både elegant och behaglig.

Topp: Citronolja • Bergamott • Apelsinblomma
Hjärta: Pepparolja • Kardemumma • Cedarträ
Bas: Guaiacträ • Patchouli • Tonkaböna

- YVRA 1965 l’Essence de Flamboyance
Skapad till ära av Porfirio Rubirosa, en sensuell doft dedikerad till en av 1900-talets mest uppmärksammade playboys.

Rubirosa var en pionjär inom jet-set livsstilen, en charmör, en racerbilsförare och en begåvad polo-spelare. Han var vida sedd att spela i samma liga som Don Juan och Casanova, och var gift med två av världens rikaste kvinnor.

Doften är sensuell, sexig och mycket kraftfull med en potent dos av högkvalitativa råmaterial som anspelar på Rubirosas liv, till exempel noter av läder (Polo) och noten av rosa peppar anspelar på hans smeknamn; the Peppermill. I doften hittar du bergamot, citron, apelsin, rökelse, cedarträ, mysk och massor av patchouli.

Topp: Rosa Peppar • Saffran • Muskot
Hjärta: Läder • Rökelse • Labdanum
Bas: Patchouli • Cedarträ • Amber

- YVRA 1500 l’Essence de Distance
En doft så överväldigande, så intensiv och så koncentrerad att efter du har sprayat den på dig så känner du dig nästan oåtkomlig.

En kryddig, träig doft som direkt kittlar näsan. Den starka närvaron av Osmanthus, en extremt kraftfullt doftande växt härstammande från Himalya. För att skruva ner volymen öppnar YVRA 1500 upp med en blandning av bitter apelsin, mynta och den transparanta friskheten av bokträ.

Blandningen av noter gör L’Essence de Distance till en oemotståndlig och beroendeframkallande doft som folk kommer att minnas under en lång tid framöver.

Topp: Rökiga noter • Apelsin • Svamp
Hjärta: Kryddnejlika • Mynta • Blommiga noter • Osmanthus
Bas: Cedarträ • Patchouli • Läder • Amber

- YVRA 1991 l’Essence de l’Explorance
L’Essence de L’Explorance är den femte och senaste doften av YVRA. Med en kraftfull, spännande och aromatisk fougère karaktär. L’Essence de L’Explorance stimulerar sinnena med en originell och exalterande doft.

1991 är en referens till året då World Wide Web introducerades. Både kartonaget och flaskan är vackert utformade med referens till vårt digitala beroende. Speciellt under Covid då våra datorer och telefoner var våra enda livlinor till världen utanför.

Topp: Petitgrain • Kalabrisk Bergamott • Rosmarin Citron
Hjärta: Lavendel • Geranium • Kardemumma • Cypress
Bas: Ekmossa • Vetiver • Amber • Cedarträ • Sandelträ

Alla fem dofter finns att köpa i butik på NK Stockholm och Göteborg (Manlig Depå) samt nk.se.
Pris: 1499 SEK/100 ml, 449 SEK/Travel set