CURA of Sweden i ny banbrytande studie om sömnhälsa

CURA of Sweden i ny banbrytande studie om sömnhälsa

En ny studie från Uppsala universitet, gjord av bland annat Christian Benedict, sveriges ledande sömnforskare, visar att användandet av ett tyngdtäcke ökar melatoninet hos friska unga vuxna vid själva sänggåendet. Detta hormon utsöndras för att berätta för kroppen att det är dags att sova och kan hjälpa till att öka sömnigheten.

Det svenska företaget
CURA of Sweden, som lyfts i studien, växer i rasande takt och målet är att bli global marknadsledare inom innovativa och högkvalitativa sovrumsprodukter för bättre sömn. CURA ingår nu även i nytt samarbete med PR-byrån Graaf Ledin PR agency för att ytterligare utveckla varumärket.

I en tidigare studie såg forskare att trycket från ett tyngdtäcke kan aktivera speciella sensorer i huden och stimulera hjärnområden som har inflytande på frisättningen av välbefinnande hormoner. Nu har en djupare studie av tyngdtäckets påverkan på produktion av bland annat melatonin och oxytocin gjort, av bland annat Christian Benedict, sveriges ledande sömnforskare från Uppsala Universitet. Studien är unik i sitt slag på grund av att det är den första studien som gjorts på friska unga människor, utan sömnproblem. Att man kan se effekter av utsöndring av melatonin även hos dem är ett spännande resultat! Resultaten finns publicerade i Journal of Sleep Research och i denna artikel kan du läsa en kortare genomgång av studien.

Studien heter "A weighted blanket increases pre-sleep salivary concentrations of melatonin in young, healthy adults” och är den första studien som gjorts på friska människor som inte lider av sömnproblem. Den utfördes med hjälp av 26 unga och friska personer, varav 15 män och 11 kvinnor, för att jämföra skillnaden mellan att använda ett tyngdtäcke som vägde ungefär 12 % av personens totala kroppsvikt och ett vanligt täcke som vägde ungefär 2,4 % av den totala kroppsvikten. Testpersonerna fick under två nätter sova i ett laboratorium där man vid ett flertal gånger samlade in deras saliv när de samtidigt låg under ett tyngdtäcke från CURA of Sweden respektive ett vanligt täcke. Genom salivet kunde man mäta nivåerna av melatonin, oxytocin, kortisol och aktiviteten hos det sympatiska nervsystemet för att se om det fanns några skillnader. Melatoninet är ett hormon som utsöndras för att meddela kroppen att det är dags att sova och på så sätt hjälper till att öka sömnigheten.

Resultatet visade att man kan se positiva effekter av utsöndring av melatonin även hos människor utan sömnproblem. Det visade inte någon större skillnad vid subjektiv trötthet eller total sovtid. Det man däremot kunde se var att skillnaden i melatoninnivån i saliven vid själva sänggåendet – alltså stunden från det att de gick och la sig (klockan 22:00) till att lampan släcktes (23:00), ökande med 32 %.

Hela resultatet publicerades i början av oktober 2022 i Journal of Sleep Research. Du kan läsa mer om studien på CURA's hemsida.

Sömn är basen för en god hälsa och valet av sovrumsprodukter har stor inverkan på sömnkvalitén. CURA grundades med tanken om att förändra den allmänna attityden till sovrumsshopping. Deras vision är att hjälpa så många som möjligt på vägen mot bättre hälsa genom både produkter och kommunikation som i sin tur kan öka förståelsen för sömnens inverkan på folkhälsan och samhället i stort. Tyngdtäcken kan även ge goda resultat om du upplever oro eller stress när du ska gå och lägga dig.

CURA of Sweden erbjuder täcken i vikter från 3 kilo upp till 16 kilo för att passa just din kropp och önskemål. Tips är att börja lågt för att sedan successiv öka vikten efter vad känns bäst för en själv.

Hela sortimentet finns att köpa på CURA of Swedens hemsida.
Högupplösta bilder på deras produkter finns i vår bildbank.