Artisten Nora Hedin i studion där hon spelar in den nya låten 'Golden Stars'.

Veteran-VM i Göteborg släpper en officiell mästerskaps-låt

Den 13 till 25 augusti hålls Veteran-VM i friidrott i Göteborg och idag släpps den officiella VM-låten. Låten, som skildrar mästerskapets olika delar finns tillgänglig på alla större musikplattformar. Veteran-VM förväntas locka deltagare och publik från hela världen. Sista anmälningsdag till tävlingen är tisdagen den 4 juni.

Låten Golden Stars syftar till att fånga essensen av Veteran-VM och lyfter fram flera av mästerskapets element, en låt som ska inspirera och engagera. Under det 14 dagar långa mästerskapet i Göteborg, staden vid havet, skriver mästare och hjältar från världens alla hörn sina egna historier.

"Vi är glada över att kunna presentera denna låt som vi hoppas blir en favorit hos både deltagare och fans när den spelas under ceremonier och prisutdelningar," säger Eva-Lena Frick, förbundschef för Göteborgs Friidrottsförbund. "Låten speglar den passion och energi som omger mästerskapet, och vi tror att den kommer att bidra till att skapa en fantastisk stämning."

Det globala hygien- och hälsobolaget Essity, som har sitt största kontor i Göteborg, är en stolt samarbetspartner till Veteran-VM och den officiella VM-låten. Genom samarbetet vill Essity stödja ett hälsosamt och aktivt liv, lyfta fram vikten av ett aktivt och hälsosamt liv för alla - oavsett ålder, och hylla samtliga inblandade i tävlingen; idrottare, funktionärer och publik.

Låten är skriven av Rolf Eriksson, Sara Bergqvist och Christian Jonson och framförs av artisten Nora Hedin, bland annat känd för låten Someone New tillsammans med välkända artisten/DJ:n Hogland.

"Jag är glad över möjligheten att vara en del av detta och att få presentera denna låt. Min förhoppning är att den ska ge både deltagare och publik inspiration att verkligen uppskatta och njuta av mästerskapet", säger artisten bakom låten, Nora Hedin.

Veteran-VM i Göteborg kommer att bli ett minnesvärt evenemang med tävlingar i världsklass på veteranernas vis. 8 000 deltagare från 100 nationer samlas för att hylla livet och de goda stunderna. Gemenskapen står i centrum samtidigt som över 1 200 nya världsmästare skall koras. Vi uppmuntrar alla att lyssna på den officiella låten och dela den med vänner och familj för att sprida budskapen om detta unika och spännande evenemang.

Låten finns nu tillgänglig på alla större musikplattformar. Lyssna, njut och förbered dig för ett mästerskap i världsklass i Göteborg!

Lyssna på Golden Stars

Till anmälan för Veteran-VM

Om Veteran-VM i Göteborg
Veteran-VM i friidrott är ett internationellt mästerskap som samlar friidrottare från hela världen för att tävla i olika discipliner. Årets evenemang anordnas i Göteborg från den 13 till 25 augusti 2024 och är öppet för både tävlande och åskådare i åldrarna 35 till 85 år. För mer information, besök vår hemsida www.2024wmac.com

Om Essity
Essity är ett ledande globalt företag inom hygien och hälsa med ambitionen att förbättra människors välbefinnande genom hållbara och innovativa lösningar. Bolaget har försäljning i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, JOBST, Leukoplast, Libero och Libresse. För mer information, besök www.essity.se.

Göteborgs Friidrottsförbund består av 15 ägarföreningar som tillsammans äger och driver Friidrottens hus som är centrum för friidrottsträning och tävling i Göteborg under vinterhalvåret.

Göteborgs Friidrottsförbunds syfte är att säkerställa bredd och spets för friidrott inom distriktet genom att tillgodose träning för aktiva, utbildning för tränare och en ändamålsenlig miljö för träning, tävling och utveckling.