Linus Rosdahl vann Göteborgsvarvet Marathon i fjol.

Två starka Hässelbylöpare utmanar internationell elit

Fjolårets sexa på Göteborgsvarvet, Samuel Russom och segraren på Göteborgsvarvet Marathon, Linus Rosdahl kommer tillbaka till Göteborg. Båda tävlar för Hässelby SK och har slagit personliga rekord på maraton i år.

Samuel Russom har sju SM-guld i bagaget, var sexa på Göteborgsvarvet ifjol och kommer nu tillbaka för att kämpa om en högre placering. Formen tycks vara god då Samuel slagit personbästat på maraton i Sevilla i år med 2.07.57. Det personliga rekordet på halva distansen lyder 62.28.

Linus Rosdahl, som alltså vann det historiska Göteborgsvarvet Marathon i fjol, har ett personbästa på halvmaraton på 63.49, vilket kanske inte riktigt speglar inte den kapacitet som finns. Det gör däremot maratontiden 2.11.30 från Sevilla i år. Med den tiden är Linus den tionde främsta maratonlöparen genom tiderna i Sverige.

Bäst tid på halvmaran av alla i fältet har den 22 år unge Etiopiern, Tsegay Kidanu med 59.49, noterat ifjol.

Starkaste namnet bland damerna är en annan Etiopier, Nigsti Haftu med ett personbästa på 66.17, vilket är väl under gällande banrekordet 67.58. Räcker det som marginal för att utmana banrekordet på den erkänt utmanande Göteborgsvarvsbanan? Den höga värmen som väntas gör åtminstone inte uppgiften enklare. Haftu utmanas dock bland annat av fjolårets segrare och formstarka Susan Chembai som kommer tillbaka för att försvara titeln och det med ett nysatt personrekord på 67.12 från 10 mars i år, noterat i nederländska Den Haag.

Göteborgs Friidrottsförbund består av 15 ägarföreningar som tillsammans äger och driver Friidrottens hus som är centrum för friidrottsträning och tävling i Göteborg under vinterhalvåret.

Göteborgs Friidrottsförbunds syfte är att säkerställa bredd och spets för friidrott inom distriktet genom att tillgodose träning för aktiva, utbildning för tränare och en ändamålsenlig miljö för träning, tävling och utveckling.