Spoon gör comeback i GöteborgsVarvet

Spoon gör comeback i GöteborgsVarvet

Sport- och hälsomagasinet Varvet gör comeback och kommer att distribueras till deltagarna i världens största halvmaraton, GöteborgsVarvet. Spoon kommer att producera Varvet, som även fått uppdraget att ta fram GöteborgsVarvets nya webb.

Nu är det alltså dags för nystart för det flerfaldigt prisbelönade magasinet Varvet, som gavs ut i samarbete mellan GöteborgsVarvet och Tidningskompaniet mellan 2004-2011. I det nya samarbetet kommer Spoon även att göra om GöteborgsVarvets webb och digitala nyhetsbrev.

- Vi känner stort förtroende för Spoon och vi ser också stora fördelar med  att samma leverantör producerar både magasinet och utvecklar vår webb. Det ger goda förutsättningar till bra synkning mellan våra kommunikationskanaler, säger Mattias Grahn, marknadsansvarig på GöteborgsVarvet.

Nyutgåvan av Varvet kommer att distribueras i en upplaga på 65 000 ex och kommer ut med det första numret i april 2014. Adviser kommer att svara för annonsförsäljningen.

- Det är en inspirerande utmaning att vända oss till en så hängiven läsargrupp. Intresset för de stora motionsloppen och folkhälsa är superstarkt. Inte minst från annonsörerna, som redan innan uppdraget blev publikt börjat göra bokningsförfrågningar, säger Rasmus Winther, Account Manager på Spoon.

Den nya webbsajten lanseras i februari.

- En klar ambition från GöteborgsVarvet är att utveckla innehåll och form i både magasin och i sina digitala kanaler för att öka servicen och höja upplevelsen för evenemangets målgrupper, säger Henrik Gemoll, Digital Business Director på Spoon.

- I det breda samarbetet med Spoon kommer vår kommunikation bli mer tillgänglig och användarvänlig för våra olika målgrupper, säger Mikaela Johansson, IT-ansvarig på GöteborgsVarvet.

Foto:
Arbetsgrupp på Spoon och GöteborgsVarvet
Susanne Magnusson, Editor, Spoon
Mattias Grahn, marknadsansvarig, GöteborgsVarvet
Anders Härnqvist, Creative Director, Spoon
Rasmus Winther, Account Manager, Spoon
Mikaela Johansson, IT-ansvarig, GöteborgsVarvet
Ken Niss, Art Director, Spoon
Henrik Gemoll, Digital Business Director, Spoon

GöteborgsVarvet, som mäter en halv maraton (21 097,5 meter), avgörs den 17 maj 2014 för 35:e gången sedan premiären 1980. Under GöteborgsVarvetveckan genomförs även Varvsstafetten, Stav, Special, Lilla, Mellan och Mini GöteborgsVarvet. Totalt förväntas cirka 85 000 löpare delta i
något av Varvsloppen under GöteborgsVarvetveckan 2014.

2012 förvärvade Spoon Tidningskompaniet. I dag är företaget Sveriges ledande
contentbyrå.