Isabellah Andersson utmanar världslöpare

Isabellah Andersson utmanar världslöpare

Med 58 122 anmälda löpare är GöteborgsVarvet större än någonsin. Och aldrig har elitklassen varit bättre. Ur svenskt perspektiv är damklassen mest intressant. Där är Isabellah Andersson en av favoriterna.

– Skulle hon vinna GöteborgsVarvet kliver hon fram som ett medaljhopp på EM-maran i sommar. Etiopiskan Amane Gobena håller yppersta världsklass och har sprungit en halvmara på fenomenala 68,16 och det finns ytterligare fem-sex starka konkurrenter, säger Per Crona, ansvarig för elitlöparna.

Bredden på toppen är bättre än någonsin även i herrklassen. Detta trots att prispengarna är långt ifrån de fantasisummor som vissa andra lopp erbjuder.

– GöteborgsVarvet har status, det är världens största halvmaraton och kan fungera som en språngbräda till de riktigt stora pengarna, förklarar Per Crona och tar kenyanen Sylvester Teimet som exempel:

– Han fick en reservplats till loppet 2007 och vann både då och 2008. Därefter fick han inbjudningar till flera prestigefyllda maratonlopp. Dit bjuds bara de allra bästa in, det är inte många som får chansen.

Just Sylvester Teimet är hans favorit till herrsegern i år igen. Trots tuff konkurrens från till exempel Marwa Dickson, Tanzania, som vunnit världens största långlopp, australiska City 2 Surf, två gånger.

Teimet är en fantastisk spurtare och kan vinna även om andra har bättre personliga rekord, tror Per Crona som tycker det är speciellt roligt att loppet i år har flera européer av högsta klass både i herr- och damklassen, däribland moldaven Iaroslav Musinschi, Europas just nu bästa maratonlöpare.

Startlistor och en mer utförlig presentation av elitlöparna finns på www.goteborgsvarvet.com

Per Crona, ansvarig för elitlöpare: 070-615 14 87
Göran Byhlin, pressansvarig: 070-559 02 37

Regioner

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

GöteborgsVarvet, som mäter en halv maraton, avgörs den 22 maj 2010 för 31:a gången sedan premiären 1980. Under GöteborgsVarvshelgen genomförs även Stav, Special, Mellan och Lilla GöteborgsVarvet. Totalt förväntas cirka 70 000 löpare delta i något av Varvs-loppen under GöteborgsVarvshelgen 21-23 maj 2010.