15000 i GöteborgsVarvets Löparkvällar

15000 i GöteborgsVarvets Löparkvällar

På torsdag är det dags för GöteborgsVarvets sista löparkväll innan årets lopp. 16 kvällar på vardera 15 orter, från Helsingborg i söder till Umeå i norr, har inneburit 15 000 deltagartillfällen från september 2011 t.o.m. april 2012.

- Detta är en friskvårdssatsning, vi vill att löparna ska tänka friskvård och löpning hela året. Det är därför vi vill ut och samarbeta med lokala föreningar, förklarar Tommy Bäckström, ansvarig för GöteborgsVarvets Löparkvällar som själv har besökt varje ort vid två tillfällen under året.

Satsningen på löparkvällar startade 2006 och arrangeras tillsammans med en lokal förening på varje ort. GöteborgsVarvet står för utbildning och ersättning till klubbarna. Resultatet har inte bara lett till att fler tränar löpning. Föreningarna har också fått nya medlemmar.

- Jag vet till exempel att SOK Knallen i Borås för ett par år sedan hade några enstaka personer som tränade för sig själva. Nu är det mellan 40-50 som regelbundet tränar tillsammans. Hos OK Kroppefjäll i Mellerud är det lika många som springer tre gånger i veckan. För flera föreningar har detta betytt ett lyft för verksamheten, menar Tommy Bäckström.

Hur många av deltagarna som till slut verkligen springer GöteborgsVarvet har han ingen aning om.

- Vi registrerar inte vilka som deltar, det är gratis och alla är välkomna. Det ska vara så enkelt som möjligt. Visst vill vi att så många som möjligt ska springa Varvet men det viktigaste är att de tränar och rör på sig.

Mer information om GöteborgsVarvets Löparkvällar:
Tommy Bäckström, ansvarig Löparkvällarna: 073-944 32 62
Göran Byhlin, presschef: 070-559 02 37