Trettondagskonsert med bal

Gunilla Backman och Margareta Bengtson gästar festkvällen på GöteborgsOperan Musikalen Mamma Mia kom aldrig till GöteborgsOperan – men nu gör Gunilla Backman sin debut här när hon gästar Trettondagskonserten. På den efterföljande balen, där Stora scenen förvandlas till dansgolv, sjunger Margareta Bengtson, tidigare medlem i The Real Group. Trettondagsafton lördag 5 januari blir traditionsenligt en sju timmar lång festkväll på GöteborgsOperan. Kl 18.00 öppnar dörrarna med välkomstdrink och foajéunderhållning med Shan L Jones, harpist i GöteborgsOperans Orkester. Kl 19.00 börjar Trettondagskonserten på Stora scenen där Erik Gullbransson är kvällens värd. Erik gör just nu succé som den sorglöse sopåkaren Alfred P. Doolittle i GöteborgsOperans musikal My Fair Lady och har även medverkat vid flera tidigare Trettondagskonserter. Musikalsångerskan Gunilla Backman är kvällens gästsolist och bjuder såklart bland annat på sångnummer från Mamma Mia. Två av GöteborgsOperans sångsolister medverkar också i Trettondagskonserten. Tomas Lind har tillhört vår fasta ensemble sedan 1989 och sjungit många stora tenorroller. I våras sjöng han Alfredo i Verdis opera La Traviata och i februari är han aktuell som Macduff i GöteborgsOperans nästa Verdiopera Macbeth. Markus Schwartz, basbaryton, sjunger för närvarande Figaro i Mozarts opera Figaros bröllop och medverkar också i Macbeth till våren. Under Trettondagskonserten sjunger de bl a till musik av Léhar och Bizet. GöteborgsOperans pianist Joakim Kallhed spelar Gershwins Rhapsody in blue. Han hyllades i höstas för sitt framförande av Ravels Gaspard de la nuit i GöteborgsOperans balettkväll Before/After. GöteborgsOperans chefdirigent Pietro Rizzo leder GöteborgsOperans Orkester under hela Trettondagskonserten. Ca kl 20.30 serveras publiken gourmettallrik, vin, kaffe och kaka i foajén samtidigt som Stora scenen förvandlas till balsal. Efter kl 21.30 inleder traditionsenligt GöteborgsOperans Wienerkapell under ledning av Dieter Schöning dansen med wienervals och tango innan Stardust Big Swing Band och Jan Eliasson tar över taktpinnen för resten av kvällen. Jazzsångerskan Margareta Bengtson, tidigare medlem i The Real Group, gästar GöteborgsOperan och delar sångmikrofonen med kvällens värd Erik Gullbransson, också rutinerad jazzsångare. Sedan pågår dansen ända fram till kl 01.00. En riktigt GOD JUL och Ett GOTT NYTT ÅR önskar GÖTEBORGSOPERAN Marcus Gorne & Anita Manskog Marcus Gorne Pressansvarig/ Press Officer GöteborgsOperan AB Christina Nilssons Gata 411 04 Göteborg Sweden Phone: +46 31 10 80 35 Fax: +46 31 701 06 80 E-mail: marcus.gorne@opera.se www.opera.se