Bild från Bayerische Staatsoper. Foto: Wilfried Hösl

Surgubben luras tillbaka till livsglädjen – Sverigepremiär för Strauss komiska opera ”Die schweigsame Frau”

Kärleksspel, lekfull scenkonsthyllning och en gubbe som motvilligt lockas tillbaka till livslusten. Den 4 mars får Strauss komedi Die schweigsame Frau Sverigepremiär på GöteborgsOperan. Uppsättningen av stjärnregissören Barrie Kosky har gjort stor succé i München i över ett decennium.

Gamle Morosus gömmer sig för världen efter ett trauma som gjort honom känslig för höga ljud. Eftersom han hatar färg, sång och musik uppstår problem när hans brorson och arvtagare Henry plötsligt dyker upp med en hel operatrupp!

Den unga, smarta Aminta och en ”fixare” anför ett elakt "pjäs i pjäsen"-skådespel för att säkra pengar till en operauppsättning och kärlekslycka – samtidigt som de skakar liv i gubben. Men kärleken och konsten segrar och Morosus utbrister: ”Så ljuvlig musiken är. Men ännu skönare när den är över.”

Äntligen får Richard Strauss komiska opera (även kallad ”Den tystlåtna kvinnan”) från 1935 Sverigepremiär. Uppsättningen av den prisbelönta regissören Barrie Kosky, med premiär 2010 på Bayerische Staatsoper i München, var från början planerad för sex föreställningar men gjorde braksuccé och spelades fortfarande 12 år senare. Kosky leker övertydligt med klichéreferenser, kända operakaraktärer tar plats på scenen i denna lustfyllda och akrobatiska hyllning till scenkonsten.

Ansvarig för att överföra regin till GöteborgsOperan är assisterande regissör Philipp Rosendahl.

– Vi har nog en sur gubbe inom oss lite till mans, en gubbe som behöver se livet ur ett annat perspektiv och ruckas ur sina föreställningar. Och förstå att när vi dömer människor utifrån våra fördomar, säger det mer om oss själva än om dem. Die schweigsame Frau också ett verk som hyllar scenkonsten och dess förmåga att skapa mening i våra liv. Scenkonst kan hjälpa oss att förstå oss själva och andra, den kan trösta och förklara, men den kan också bara få underhålla och få oss att känna livet i oss, säger Philipp Rosendahl.

Morosus gestaltas av basbaryton Anders Lorentzson, som gör sin sista roll på GöteborgsOperan innan han går i pension. Som solist i huset sedan invigningen 1994 och med mängder av hyllade rolltolkningar på meritlistan – Baron von Ochs i Rosenkavaljeren, Wotan i Wagners Ring och titelrollen i Falstaff för att nämna några – kröner han karriären med ännu en huvudroll.

Aminta görs av Sofie Asplund och Henry sjungs av den mexikanske tenoren Eleazar Rodríguez, för första gången på en svensk scen. Dirigent är Yoel Gamzou, scenografi och kostymdesign: Esther Bialas.

Handlingen i Die schweigsame Frau är så gott som identisk med den i Donizettis Don Pasquale, som har premiär på GöteborgsOperans lilla scen 8 mars och därefter tas på turné i Västra Götaland. Mer info: Don Pasquale - Säsong 2022/2023 - Föreställningar - GöteborgsOperan - SE

Samtal inför premiären för Die schweigsame Frau: ”Tala är silver och tiga är guld – men skrika är platina!”
Onsdag 22 februari, kl 19.00 – ca 20.30, Lilla scenen
Medverkande: Anders Lorentzson (Morosus), Sofie Asplund (Aminta), Hannes Öberg (Barberaren), Philipp Rosendahl (regissör), Yoel Gamzou (dirigent), Esther Bialas (scenograf och kostymdesigner).
Samtalsledare: Göran Gademan (dramaturg).
Musikaliska avsnitt utlovas.
Samtalet hålls på engelska. Fri entré med biljett.

För recensionsbiljetter och intervjuförfrågningar, kontakta press@opera.se, 031-10 80 68 (Emil Rinstad), 031-10 80 35 (Marie Branner)

Föreställningsfakta:
Opera i tre akter av Richard Strauss (1864–1949). Libretto Stefan Zweig efter en pjäs av Ben Jonson. Hyrproduktion från Bayerische Staatsoper. Scenografi och kostym tillverkad i Bayerische Staatsopers verkstäder.

Konstnärligt team:
DIRIGENT Yoel Gamzou
REGI Barrie Kosky
ASSISTERANDE REGISSÖR Philipp Rosendahl (iscensättning efter B.Koskys originalregi)
SCENOGRAFI OCH KOSTYMDESIGN Esther Bialas
KOREOGRAFI Magdalena Padrosa