Göteborgspremiär för succémusikalen Grymt!

Göteborgspremiär på GöteborgsOperan Lilla scenen onsdag 7 maj 2008 kl 19.00 Rikard Bergqvists nyskrivna succémusikal Grymt! kommer till Göteborg om en vecka. Det blir fartfyllt och satiriskt med musikalartister som Jenny Silver, Kim Sulocki och Alexander Lycke på scenen. Hyllad föreställning till Göteborg Efter lysande recensioner och utsålda hus på GöteborgsOperans Skövdescen har Grymt! just avslutat en framgångsrik regional turné. Nu är det göteborgarnas tur att få uppleva denna fartfyllda och satiriska betraktelse. Efter urpremiären 8 mars skrev GP ”Skarpt, roligt och genommusikaliskt”, SvD prisade ett ”högt tempo och en proffsig ensemble”, SLA tyckte att det var ”grymt bra – den bästa popmusikal jag sett” medan NLT njöt av ”en helafton av powerunderhållning”. Succémakaren Rikard Bergqvist Grymt! handlar om en rikt begåvad och charmerande arrogant ung man som på sin examensdag blir överkörd av en buss och hamnar i koma. Efter 10 år vaknar han upp som en extremt empatisk och kärleksfull människa. För manus och regi svarar regissören Rikard Bergqvist, som blivit en succémakare på GöteborgsOperan efter bl a Stoppa världen!, The Rocky Horror Show och nu senast My Fair Lady. Den här gången är han också manusförfattare medan musiken är skriven av paret Sara Jangfeldt och Mathias Venge. Kända musikalartister Huvudrollen som Carl-Magnus görs av Alexander Lycke, hans mamma av Cecilia Wrangel och pappan spelas av Kim Sulocki. Flickvännen Antonia gestaltas av göteborgsbaserade Jenny Silver. I övriga roller syns Tobais Ahlsell, Anna-Maria Hallgarn, Lars Hjertner, Karolina Krigsman, Oscar Pierrou Lindén och Daniel Sjöberg. Föreställningen spelas 19 gånger på Lilla scenen fram till den 31 maj. Kolla gärna in www.grymtmusikalen.se Välkommen till Göteborgspremiär av Grymt! Onsdag 7 maj kl 19.00 För intervjuer och reportage vänligen kontakta undertecknad. För recensionsbiljetter, kontakta Anita Manskog 031-10 80 34 eller anita.manskog@opera.se senast 5 maj. Föreställningens längd beräknas till ca 2 tim och 30 min inkl paus. Pressbilder finns på www.pressbild.com/go Med vänlig hälsning Marcus Gorne Pressansvarig GöteborgsOperan Tel 031-10 80 35 marcus.gorne@opera.se Göteborgspremiär 7 maj 2008 på GöteborgsOperan Lilla Scenen Grymt! - om gullegrisar och andra små svin Pop- och rockmusikal av Rikard Bergqvist Musik av Sara Jangfeldt och Mathias Venge Regi Rikard Bergqvist Scenografi och kostym Tomas Sjöstedt Koreografi Roger Lybeck Ljusdesign Joakim Brink Ljuddesign Jesper Lindell Kapellmästare Mathias Venge och Rickard Åström I rollerna Carl-Magnus Alexander Lycke Berättaren Lars Hjertner Pappa Ove Kim Sulocki Mamma Marianne Cecilia Wrangel Vera Anna-Maria Hallgarn Antonia Jenny Silver Alexander Daniel Sjöberg Carl-Fredrik Tobias Ahlsell Carl-Henrik Oscar Pierrou Lindén Sköterska m m Karolina Krigsman Scenmusiker Gitarr Mathias Venge Piano Rickard Åström Bas Michael Engström Trummor Jonas Lundberg Spelas 19 gånger t o m 31 maj 2008 på GöteborgsOperan Lilla scenen Speltid ca 2 tim och 30 min inkl paus Urpremiär 8 mars 2008 på GöteborgsOperan Skövdescenen Handling: Grymt! handlar om en rikt begåvad och charmerande arrogant ung man som på sin examensdag blir överkörd av en buss och hamnar i koma. Efter tio år vaknar han och kliver ut i en värld där inget är sig likt, allra minst han själv. Smällen i huvudet har förvandlat honom från ung hämningslös egoist till en halvgammal extremt empatisk och kärleksfull människa, helt utan tävlingsinstinkt. Med andra ord: ett socialt missfoster! Grym! är en fartfylld musikalisk saga och samtidigt en satirisk betraktelse av vårt skamlöst egocentriska tidevarv. Den berättas till nykomponerad musik av Sara Jangfeldt och Mathias Venge. Marcus Gorne Pressansvarig/ Press Officer GöteborgsOperan AB Christina Nilssons Gata 411 04 Göteborg Sweden Phone: +46 31 10 80 35 Fax: +46 31 701 06 80 E-mail: marcus.gorne@opera.se www.opera.se