Sparkrav på GöteborgsOperan kommande år

GöteborgsOperans styrelse har gett vd Christina Björklund i uppdrag att ta fram en åtgärds- och utvecklingsplan som möjliggör fortsatt utveckling utifrån rådande ekonomiska förutsättningar.

Ett exceptionellt omvärldsläge med inflation, löneökningar och ökade kostnader för material och transporter lägger ytterligare börda på en redan ansträngd ekonomi. Det ekonomiska utrymmet för att bedriva verksamhet på GöteborgsOperan har stadigt krympt under de senaste 10–15 åren då kostnaderna för löner och fastighet stigit i högre grad än anslagen.

GöteborgsOperan beräknas landa på ett minusresultat på 11 miljoner 2023.

– Vi har redan slimmat vår organisation, vi effektiviserar och vi har en hög egenfinansiering. För att ställa om verksamheten, uppnå ekonomisk stabilitet på lång sikt och kunna fortsätta ge vår publik mesta möjliga värde för varje skattekrona krävs tyvärr fler åtgärder. GöteborgsOperans styrelse gav mig uppdraget igår, den 8 november, på ett extra styrelsemöte, säger vd Christina Björklund.

Dessutom måste GöteborgsOperan förbereda sig på ökade kostnader i och med en nödvändig renovering och investering i ett nytt scen- och teatersystem samt underhåll av en åldrande fastighet.

Hur stora besparingarna blir är inte klart. Inte heller hur åtgärdsplanen kommer att påverka personalstyrkan eller utbudet på husets scener.

– Det här är ett tungt uppdrag och en svår situation. Åtgärdsplanen kommer att få påverkan i hela vår verksamhet, men jag kan i dag inte svara på exakt vilka åtgärder som kan komma att genomföras eller när. Det är ett arbete som börjar nu och där vi ska försöka fatta välgrundade och långsiktiga beslut, säger Christina Björklund.

Planen beräknas att presenteras för styrelsen efter årsskiftet.

GöteborgsOperan är ett helägt aktiebolag inom Västra Götalandsregionen (VGR).

För pressfrågor och intervjuförfrågningar, kontakta press@opera.se, Marie Branner: 031-10 80 35, Emil Rinstad: 031-10 80 68