Ronnie Hallgren blir GöteborgsOperans nya VD

Ronnie Hallgren blir GöteborgsOperans nya VD

Idag blev det klart att Ronnie Hallgren, nuvarande VD för Göteborgs Stadsteater, efterträder Peter Hansson som VD på GöteborgsOperan. Peter Hansson går som planerat i pension till sommaren, efter åtta år på posten.

Ronnie Hallgren är VD på Göteborgs Stadsteater sedan 2005. Han inledde sin yrkesbana inom scenkonsten 1974 och har sedan dess varit verksam på flera av Sveriges större teatrar som konstnärlig chef, teaterchef och regissör. Under sin karriär har han även gjort produktioner för Sveriges Radio och Sveriges Television. Hans uppdrag har sträckt sig internationellt då han har arbetat med utbyten, samarbeten och gästspel inom scenkonsten mellan olika länder. 1993 hade han en gästprofessur på Iowa University, Iowa City, USA där han satte upp August Strindbergs Ett drömspel.

Förutom ledande befattningar på olika verksamheter har Ronnie Hallgren varit ledamot i konstnärliga råd och referensgrupper för scenkonst på nationell nivå. Utöver ovan beskriven yrkesverksamhet har Ronnie Hallgren även varit verksam inom forskning och pedagogisk verksamhet bl.a. som tillförordnad professor i scenisk gestaltning vid Högskolan för scen och musik, Göteborgs Universitet. Han har en framträdande roll, är flitigt anlitad som expert och driver på utvecklingen av frågor som rör genus, jämställdhet och mångfald inom scenkonsten.

Ronnie Hallgren har idag utsetts av GöteborgsOperans styrelse.

”Ronnie Hallgrens långa och breda erfarenhet från ledande befattningar inom scenkonsten blir en välkommen förstärkning i den fortsatta utvecklingen av GöteborgsOperans verksamhet”, säger Frank Andersson, ordförande i GöteborgsOperans styrelse.

”Det känns både som en gåva och en stor utmaning att få ingå i ledningen för ett av Norra Europas främsta operahus. GöteborgsOperans moderna profil och tilltal, två framstående konstnärliga ledare och husets skickliga medarbetare gjorde det lätt att tacka ja. Jag ser med glädje fram emot att få medverka till att vidareutveckla verksamheten under de kommande åren”, säger Ronnie Hallgren.

”Som en av Västra Götalandsregionens verksamheter har GöteborgsOperan en central roll som arena för scenkonstens och kulturens utveckling i hela Västra Götaland, men den är också en mötesplats och bidrar till att göra Västra Götaland till en attraktiv region, både i Sverige och internationellt. Med sin bakgrund kommer Ronnie Hallgren att betyda mycket för den fortsatta utvecklingen”, säger regiondirektör Ann-Sofi Lodin, regiondirektör Västra Götalandsregionen.

Ronnie Hallgren beräknas tillträda som VD för GöteborgsOperan augusti 2014.

Foto på Ronnie Hallgren av Ola Kjelbye. Fri för media att använda om fotografens namn anges.

För kommentarer av styrelsen vänliga kontakta: Frank Andersson, ordförande GöteborgsOperans styrelse 070 541 72 96

För kontakt med Ronnie Hallgren vänligen ring:
Jenny Jernberg, pressansvarig, GöteborgsOperan 031-10 80 35 eller 076 801 80 35