Re: Baroque

En danskväll i barockens tecken med en världspremiär och två Sverigepremiärer Premiär 28 februari 2004 Re: Baroque är en för den svenska publiken helt ny dansföreställning i tre delar med en urpremiär, FOLLIA av Niclo Fonte, och två Sverigepremiärer, ARCHANGELO av Nacho Duato och SECHS TÄNZE av Jirí Kylián. Tre helt olika verk av tre internationellt verksamma och mycket efterfrågade koreografer som alla har inspirerats av barocken. GöteborgsOperans balett och orkester bjuder på en dansafton fylld av skönhet, passion, humor och lite galenskap. Premiär den 28 februari 2004 och 13 föreställningar t o m 4 april. Välkommen till PRESSVISNING tisdag 24 februari Kl 14.20 Samling i scenporten Kl 14.30 Möjlighet att följa repetition med dansarna i kostym & mask. Bra tillfälle för fotografering. Kl 15.00-ca 16.00 Pressträff med Follias koreograf, scenograf, kompositör, dirigent och några dansare under ledning av balettchefen Kevin Irving. RECENSIONSBILJETTER till premiären lördag 28 februari 2004 kl 18.00 på GöteborgsOperanbokas hos undertecknad, senast 24/2. Speltid ca 2 tim 15 min, inkl två pauser. ARCANGELO - Sverigepremiär! av den spanske koreografen Nacho Duato inleder aftonen. Detta är en meditation över barockens föreställning om "Himmel och Helvete" där koreografen inspirerats av två av barockens stora kompositörer, Arcangelo Corelloch Alessandro Scarlatti. Duato, som även står för scenografi och kostym, skapade ursprungligen verket för Compania Nacional de Danza (Spaniens Nationalbalett) där han sedan 1990 är chefskoreograf. Av Nacho Duatos många verk, som dansas av en rad av världens främsta danskompanier, har GO-baletten tidigare framfört Duende och Jardí Tancat. Gällande Archangelo är det första gången han låter ett annat kompani framföra verket, ett mycket hedrande uppdrag för GöteborgsOperans dansare. I rollerna 8 dansare. GöteborgsOperans orkester och counter-tenoren Tobias Nilsson. FOLLIA - Urpremiär! är föreställningens centrum och kvällens stora händelse - ett helt nytt verk av den amerikanske koreografen Nicolo Fonte skapat direkt för GöteborgsOperans dansare. Också musiken av den italienske kompisitören Diego Dall'Osto är nyskriven, med utgångspunkt i Antonio Vivaldis triosonata op.1, Follia. Nicolo Fontes verk Follia är en kärleksfull, spektakulär och lite galen omtolkning av barocken betraktad med dagens ögon. För den avancerade och rörliga scenografin svarar Markus Pysall som 2002 gjorde kostymerna till Verdis opera Gustaf III på GöteborgsOperan. Våren 2003 dansade GöteborgsOperans balett två av Fontes verk, I dolda sekunder och Like Leaves, båda med lysande resultat. Follia är full av överraskningar och vi ser med spänning och glädje fram emot detta nya verk kreerat direkt för GöteborgsOperans mångsidiga dansare. I rollerna 17 dansare. GöteborgsOperans orkester. SECHS TÄNZE - Sverigepremiär! Kvällen avslutas i glädjens och humorns tecken med Sechs Tänze av kvällens absolut mest välrenommerade koreograf, Jirí Kylián, och till välkänd musik av W A Mozart. Kylián har kreerat minst ett sextiotal verk, huvudsakligen för och med Nederlands Dans Theater där han var konstnärlig ledare i 25 år. Många av hans verk är flerfaldigt prisbelönade och sätts upp över hela världen. Hans oförglömliga Petit Mort har tidigare dansats på GO som en del av föreställningen Perpetuum 2002; den ingick även i programmet PUSH! våren 2003. Kyliáns signum som koreograf är hans lyhördhet gentemot musiken som är den direkta inspirationskällan till hans verk, både vad gäller klang, känsla och struktur. Detta märks tydligt i Sechs Tänze, ett sprakande humoristisk verk om vilket balettchefen Kevin Irving säger "Sechs Tänze is like opening a bottle of champagne!" Samtidigt finner man också en viss svärta med revolutionsmuller i bakgrunden. Mozart blir en strålande övergång från barocken, och en minnesvärd avslutning på en upplevelserik kväll på GöteborgsOperan. I rollerna 8 dansare. GöteborgsOperans orkester. Föreställningens dirigent FINN ROSENGREN är verksam som dirigent inom vår ensemble sedan 1978 och har haft det musikaliska ansvaret för framförandet av många verk i olika genrer; operor, baletter, operetter, musikaler och orkesterkonserter. Han gästar även flera andra svenska orkestrar. På GöteborgsOperan har Finn Rosengren bl a dirigerat Aniara, Romeo och Julia, Salome, Hoffmanns äventyr, Glada Änkan, Nötknäpparen, Carmen, Trubaduren, Jesus Christ Super Star, A Chorus Line, Gustaf III/Maskeradbalen, Spader dam och är nu aktuell med The Sound of Music. I sin verksamhet som dirigent för Göteborgs Ungdomssymfoniker sedan många har han ägnat sig speciellt åt framföranden av svensk musik. Pressbilder från föreställningen finns från 26/2 på: www.pressbild.com Premiär 28 februari 2004 på GöteborgsOperan Re: Baroque Tre dansverk av Nacho Duato, Nicolo Fonte, Jirí Kylián med GöteborgsOperans balett och orkester ARCANGELO - Sverigepremiär! Koreografi, scenografi, kostym Nacho Duato Musik Archangelo Corelli (Concerti grossi op. 6) och Alessandro Scarlatti (Il primo omicidio) Instudering Thomas Klein Ljus Brad Fields Dirigent Finn Rosengren Sångsolist Tobias Nilsson, counter-tenor Dansare Uta Güttler, Maud Liardon, Inês Nobre, Heather Telford, Tyler Gledhill, Patrick Migas, David Wilde och Thomas Zamolo. GöteborgsOperans orkester. Speltid ca 25 min. Paus FOLLIA - URPREMIÄR! Koreografi Nicolo Fonte Musik Diego Dall´Osto (inspirerad av Vivaldis triosonata op. 1, Follia) Scenografi Marcus Pysall Kostym Lourdes Frias Ljus Brad Fields Dirigent Finn Rosengren Dansare Isabel Fortes, Uta Güttler, Maud Liardon, Annika Lindquist, Monica Milocco, Inês Nobre, Josefin Swedberg, Heather Telford, Anandi Vinken, Israel Aloni, Tyler Gledhill, Pontus Lidberg, Patrick Migas, Dan Offerlind, Mattias Suneson, David Wilde och Thomas Zamolo. GöteborgsOperans orkester. Speltid ca 40 min. Paus SECHS TÄNZE - Sverigepremiär! Koreografi och scenografi Jirí Kylián Musik W A Mozart (Sechs deutsche Tänze) Instudering Roslyn Anderson Kostym Jirí Kylián och Joke Visser Ljus Joop Caboort Dirigent Finn Rosengren Dansare Maud Liardon, Annika Lindquist, Monica Milocco, Inês Nobre, Owe Jonzon, Christopher Marney, Patrick Migas och David Wilde. GöteborgsOperans orkester. Speltid ca 15 min.