Premiär för nye balettchefens första beställning 3xBoléro

Premiär på GöteborgsOperan lördag 26 april 2008 kl 18.00 Tre nordiska stjärnkoreografer - två världspremiärer - ett tema. Säsongens sista dansprogram 3xBoléro är också den första uppsättningen GöteborgsOperans balettchef Johannes Öhman själv bestämt. Kenneth Kvarnströms comeback som koreograf, unge och efterfrågade Alexander Ekmans första större verk i Sverige tillsammans med Johan Ingers prisbelönta Walking Mad utgör danstrippeln, inspirerad av Ravels Boléro. Johannes Öhmans första egna beställning Johannes Öhman tillträdde tjänsten som balettchef inför säsongen 2007/2008. Hans intentioner är bl a att satsa på nordiska koreografer, verk som skapas för och med GöteborgsOperans Balett och sammansatta föreställningar med ett gemensamt tema. Första exemplet blir 3xBoléro, där tre nordiska stjärnkoreografer bjuder på helt olika versioner av Ravels Boléro, både dansmässigt och musikaliskt. Johan Ingers prisbelönta Walking Mad Dansprogrammet inleds med Johan Ingers Walking Mad. Den avgående konstnärlige ledaren för Cullbergbaletten skapade verket för Nederlands Dans Theater 2001. Det är ett humoristiskt verk med allvarlig underton om tre kvinnor och deras förhållande till sig själva och männen i sina liv. Walking Mad har vunnit flera internationella priser och föreställningens enda verk som framförs till Ravels originalversion med GöteborgsOperans Orkester och dirigenten Finn Rosengren. Kvarnström gör comeback med modedesigner och rockmusiker Den finländske koreografen Kenneth Kvarnström slutade nyligen som chef för Dansens Hus i Stockholm. Världspremiären av OreloB blir hans comeback som koreograf. Kostymerna är skapade och tillverkade av den uppmärksammade modedesignern Helena Hörstedt. Musiken har sublima referenser till Ravels Boléro och är skriven av rockmusikern Jukka Rintamäki, känd från göteborgsgruppen Silverbullit. Stjärnskottet Alexander Ekman yngst på GöteborsOperan Förställningens sista verk är världspremiären av Episode 17. Det är en fartfylld och humoristisk seriefigursinspirerad musikalparodi med ett tjugotal dansare på scenen tillsammans med två musiker. Alexander Ekman är prisbelönt och efterfrågad i den internationella dansvärlden, trots att han bara är 24 år och därmed den yngste koreograf någonsin som sätter upp ett verk på GöteborgsOperans Stora scen. Välkommen till premiär av 3xBoléro lördag 26 april kl 18.00 För recensionsbiljetter, kontakta Anita Manskog 031-10 80 34 eller anita.manskog@opera.se senast 21 april. Föreställningens längd beräknas till ca 1 tim och 50 minuter inklusive paus. Pressbilder på www.pressbild.com fr o m 24 april. Premiär 26 april 2008 på GöteborgsOperan 3XBOLÉRO Tredelad dansafton med verk av Johan Inger, Kenneth Kvarnström och Alexander Ekman Musik Maurice Ravel och Jukka Rintamäki Walking Mad Musik Maurice Ravel Dirigent Finn Rosengren Koreografi, scenografi och kostym Johan Inger Ljus Erik Berglund GöteborgsOperans Orkester Dansare (Lag 1) Angelina Allen, Therese Fredriksson, Janine Koertge, Rayco Cano Cortes, Jérôme Delbey, Andrzej Glosniak, Aviad Herman, Toby Kassell, Dan Langeborg OreloB Världspremiär! Musik Jukka Rintamäki Koreografi Kenneth Kvarnström Scenografi och ljus Jens Sethzman Kostym Helena Hörstedt Dansare (Lag 1) Micol Mantini, Ellah Nagli, Erik Johansson, Fernando Melo, Mattias Suneson Episode 17 Världspremiär! Musik Maurice Ravel Musikarrangör Bernard Matracki Koreografi, scenografi och kostym Alexander Ekman Ljus Joakim Brink Musiker Dieter Schöning (violin), Emil Jonasson (viola) Dansare (Lag 1) Angelina Allen, Isabel Fortes, Janine Koertge, Micol Mantini, Monica Milocco, Maria Nyström, Satoko Takahashi, Anandi Vinken, Lea Yanai, Ingeborg Zackariassen, Rayco Cano Cortes, Jérôme Delbey, Toby Kassell, Sonny Koroschetz, Dan Langeborg, Paul Lee, Fernando Melo, Patrick Migas, Juan Carlos Requena, Mattias Suneson, Daniel Yaregal Ges 6 gånger t o m 11 maj 2008. Speltid ca 1 tim och 50 min inkl paus Walking Mad hade världspremiär på Nederlands Dans Theater 2001 Med vänlig hälsning GöteborgsOperan Marcus Gorne marcus.gorne@opera.se Marcus Gorne Pressansvarig/ Press Officer GöteborgsOperan AB Christina Nilssons Gata 411 04 Göteborg Sweden Phone: +46 31 10 80 35 Fax: +46 31 701 06 80 E-mail: marcus.gorne@opera.se www.opera.se