Nyskriven svensk opera på GöteborgsOperan 2009: Den döves hus av Daniel Börtz

NYSKRIVEN SVENSK OPERA PÅ GÖTEBORGSOPERAN HÖSTEN 2009 Den döves hus av Daniel Börtz Hösten 2009 är det dags för en ny, svensk urpremiär på GöteborgsOperan: Den döves hus med musik av Daniel Börtz. Operan bygger på den legendariske spanske konstnären Francisco de Goya (1746-1828) och hans förhållande till omvärlden. Verket är beställt av GöteborgsOperan och arbetet är redan nu i full gång. Musiken skrivs av Daniel Börtz och librettot av Magnus Florin. Scenograf är Lennart Mörk och regissör Elisabet Ljungar (just nu aktuell på GöteborgsOperan med Bröderna Lejonhjärta). Operan skrivs på svenska. Flera av scenerna i operan är inspirerade av Goyas målningar, till exempel de berömda "Den tredje maj 1808" och "Den nakna Maja". – Den döves hus diskuterar konstnärens villkor och konstnärligt skapande i en tillvaro av dubbelmoral, kaos och krigstillstånd. Då kriget utbryter sluter sig Goya allt mer inom sig själv och sin tilltagande dövhet och hans konstnärliga uttryck blir allt mörkare, säger GöteborgsOperans konstnärliga chef, Lise-Lotte Axelsson. Francisco de Goya anses av många vara den moderna konstens fader. Han var en produktiv konstnär i hela 60 år och målade fortfarande vid 82 års ålder, då han avled. På grund av politiska förföljelser flyttade han mot slutet av sitt liv till Frankrike. Senast GöteborgsOperan hade urpremiär på en nyskriven opera var hösten 2005 med K. Beskrivning av en kamp, ett verk av Jan Sandström, David Radok och Josef Kroutvor. Daniel Börtz var senast aktuell med operan Svall i samarbete med Kungliga Operan, Norrlandsoperan, Folkoperan och Riksteatern (2006). Han har tidigare skrivit musikdramat Backanterna i regi av Ingmar Bergman (Kungliga Operan 1991), och operan Marie Antoinette (Folkoperan, 1998), samt ett stort antal symfonier och kammarmusikverk. För frågor, var vänlig kontakta undertecknad eller GöteborgsOperans konstnärliga chef Lise-Lotte Axelsson på 031-10 80 18. Christina Bjerkander Pressansvarig/ Press Officer GöteborgsOperan AB Christina Nilssons Gata 411 04 Göteborg Sweden Phone: +46 31 10 80 35 Fax: +46 31 701 06 80 E-mail: christina.bjerkander@opera.se www.opera.se