"Nu kan alla lyssna, sjunga med i sångerna och läsa med i ramsorna, hemma eller i klassrummet", säger Johanna Fridolfsson, som skapat musiken till "Sandvargen".

Nu finns barnoperan ”Sandvargen” utgiven digitalt och på cd

Nu finns Sandvargen utgiven digitalt och på cd. Den nyskrivna barnoperan, som spelades för utsålda hus förra hösten, kommer tillbaka på scen i januari 2024. Biljetterna släpps onsdag den 27 september.

En av GöteborgsOperans stora publiksuccéer (för små personer) förra säsongen var den nyskrivna barnoperan Sandvargen, som sålde slut på turné i Västra Götalandsregionen och på GöteborgsOperans Lilla scen. Totalt spelades 62 föreställningar och uppsättningen, regisserad av Emelie Sigelius, fick fantastiska recensioner.

Nu får Sandvargen – som bygger på Åsa Linds prisade, Augustnominerade och välkända boktrilogi – efterlängtad återkomst. Mellan den 2 februari och den 27 mars 2024 spelas barnoperan återigen på turné och på Lilla scenen. Dessutom finns nu hela föreställningen med alla låtar inspelade, live från Lilla scenen.

Johanna Fridolfsson har skrivit musiken. Hon är glad och stolt över att föreställningen spelats in och därmed finns tillgänglig för fler:
– En nyskriven, svensk barnopera hör inte till vanligheterna – och en inspelning är ännu ovanligare. Nu kan alla lyssna, sjunga med i sångerna och läsa med i ramsorna, hemma eller i klassrummet. Med skivan får man också ett gediget texthäfte – och har man inte cd:n kan man lyssna på någon av de stora musikströmningstjänsterna, säger Johanna Fridolfsson.

Cd-skivan finns att köpa i operashopen på GöteborgsOperan och online där musik säljs. Det är skivbolaget Naxos, Sveriges största inom klassisk musik, som ger ut Sandvargen - Live från Göteborgsoperan under sin etikett ”Overseas”.

I rollerna hör vi operasångaren Åke Zetterström som Sandvargen, musikalartisten Hanna Brehmer som flickan Zackarina, tenoren Viktor Johansson som pappan och Viveca Rydén Mårtensson som violinspelande mamma. En sjumannaensemble från Göteborgsoperans orkester spelar stråk, blås och en massa slagverk. Malin Aghed står för manus.

Fakta:
Sandvargen – Live från Göteborgsoperan
Johanna Fridolfsson, musik
Malin Aghed, libretto
Baserad på böckerna om Sandvargen av Åsa Lind.

I rollerna:
Zackarina: Hanna Brehmer
Sandvargen: Åke Zetterström
Pappa: Viktor Johansson
Mamma: Viveca Rydén Mårtensson

Musiker:
Johanna Fridolfsson, viola och kapellmästare
Viveca Rydén Mårtensson, violin
Kerstin Anderson, cello
Frida Grinne/Reymond Larsson Rea, kontrabas
José Raúl Tenza Ramírez, valthorn
Tarina Lennartsson, klarinett/basklarinett
Fredrik Duvling, slagverk

Utgiven med stöd från Kulturrådet.