MANIFESTO - en helgjuten dansupplevelse

Premiär den 18 september 2004 på GöteborgsOperan Varmt välkomna till premiär 18 september och presskonferens 14 september 2004 inför jubileumssäsongens första stora balettprogram. Den 18 september bjuder GöteborgsOperans Balett in till ett tredelat program, MANIFESTO, innehållande såväl en urpremiär och en sverigepremiär som en reprispremiär. Tio år i ständig utveckling för GöteborgsOperans Balett har lett fram till detta manifest: Så här ser vi på dans, så här vill vi visa dans. De tre verken är noga utvalda för att skildra just denna utveckling. Artifact II av William Forsythe med inspelad musik av Johann Sebastian Bach ingick som en del i dansprogrammet Artifact/s 1999. Då haglade lovorden över detta verk och vi har sedan dess väntat på ett tillfälle att reprisera det. ”Virtuos dans” skrev bl a GP och Borås Tidning ansåg ”Ett litet mästerverk, det är dans som inte lämnar sin betraktare i fred en sekund.” Raptus av Nacho Duato är ett nytt verk för Sverige och det är också första gången som Nacho Duato låter ett annat danskompani uppföra stycket. Till musik av Richard Wagner, hans Wesendonck Lieder, är detta mycket romantiska verk ett lysande exempel på balettchefen Kevin Irvings önskan att förena GöteborgsOperans olika konstformer i sina uppsättningar. Sångsolist är här Helena Holmberg och GöteborgsOperans Orkester leds av dirigent Finn Rosengren. I verket J Edna och Mother Tolson får göteborgspubliken bekanta sig med en ny koreograf, Javier de Frutos. Denne koreograf, från Venezuela, är en växande stjärna, efterfrågad från många håll och inte helt okontroversiell. Med en god portion humor serverar han sin samhällskritik och har understundom kallats för en ”dansvärldens Michael Moore”. Musiken består av tre stråkkvartetter av kompositören Michael Daugherty med de intresseväckande namnen Sing sing J Edgar Hoover, Elvis Everywhere och Paul Robeson Told Me. För framförandet svarar fyra musiker under ledning av Joachim Gustafsson. Presskonferens äger rum tisdag 14 september. Ni inbjuds att följa repetitionen av inför uruppförandet av J.Edna och Mother Tolson från och med kl 14.30. Därefter blir det sedvanlig presskonfererens kl 15.00 i foajén med dansare och produktionsteam under ledning av balettchefen Kevin Irving. Recensionsbiljetter till premiären lördag 18 september kl 18.00 bokas hos Ulla Pålsson senast 14 september på 031-10 80 40 eller ulla.palsson@opera.se. Speltid ca 2,5 tim, inkl. två pauser. Pressbilder finns från 16 september på www.pressbild.com Med vänlig hälsning GÖTEBORGSOPERAN Christina Bjerkander Pressekr, tel 031-10 80 35, christina.bjerkander@opera.se Premiär 18 september 2004 på GöteborgsOperan MANIFESTO En kväll för dig som älskar dans och för dig som ännu inte vet att du gör det ! Prolog ca 10 min ARTIFACT II Nypremiär! Koreografi, scenografi, kostym och ljus William Forsythe Musik (inspelad) Johann Sebastian Bach (Chaconne i d-moll) Dansare Kristoffer Arfvidson, Tyler Gledhill, Uta Güttler, Irene Joyce, Maud Liardon, Annika Lindquist, Patrick Migas, Monica Milocco, János Misurák, Inês Nobre, Josefin Swedberg, Heather Telford, Anandi Vinken, Daniel Yaregal och Thomas Zamolo. Speltid ca 15 min. Paus RAPTUS Sverigepremiär! Koreografi och kostym Nacho Duato Musik Richard Wagner (Wesendonck Lieder) Scenografi Walter Nobbe Ljus Joop Caboort Sångsolist Helena Holmberg Dirigent Finn Rosengren Dansare Maud Liardon, Tyler Gledhill, David Wilde, Inês Nobre, Patrick Migas, Dan Offerlind och Kristoffer Arfvidson. GöteborgsOperans Orkester Speltid ca 25 min. Paus J. EDNA AND MOTHER TOLSON Urpremiär! Koreografi Javier de Frutos Musik Michael Daugherty Tre stråkkvartetter under ledning av Joachim Gustafsson; Sing sing J Edgar Hoover, Elvis Everywhere och Paul Robeson Told me- Scenografi och kostym Jean Marc Puissant Dansare Angelina Allen, Israel Aloni, Rayco Cano Cortes, Malgorzata Dzierzon, Isabel Fortes, Tyler Gledhill, Andrzej Glosniak, Mia Jennerholm, Owe Jonzon, Irene Joyce, Maud Liardon, Tim Liljequist, Fernando Melo, Patrick Migas, Monica Milocco, Maria Nyström, Josefin Swedberg, Heather Telford, David Wilde och Thomas Zamolo. Speltid ca 30 min. MANIFESTO framförs 13 gånger t o m 30 oktober 2004. -------------------------------------------------------------- Christina Bjerkander Pressekreterare GöteborgsOperan AB Christina Nilssons Gata 411 04 Göteborg Tel: +46 31 10 80 35 Fax: +46 31 701 06 80 E-mail: christina.bjerkander@opera.se