Mästarna Damien Jalet och Alan Lucien Øyen återvänder med kontrastrik danskväll – utforskar naturens och livets krafter

Skid och Kodak hyllades vid sina världspremiärer. När de prisade koreograferna Damien Jalet och Alan Lucien Øyen återvänder med nya verk för GöteborgsOperans Danskompani, möts två ytterligheter: fysiska utmaningar inspirerade av vindens krafter och drömsk poesi mittemellan fantasi och verklighet. Världspremiär för danskvällen D and A är 18 mars.

Skid, Damien Jalets första verk med GöteborgsOperans Danskompani, framfördes på ett ”golv” med 34 graders lutning. Världspremiären 2017 hyllades med orden ”makalöst mästarprov” (GP) och “slående visuellt” (DN), och sedan dess har Skid gjort internationell turnésuccé och befäst GöteborgsOperans Danskompanis internationella topposition inom samtida dans. (På SVT Play finns föreställningen att titta på: Skid med Göteborgsoperans danskompani | SVT Play).

Skid utforskade gravitationen och när den fransk-belgiske stjärnkoreografen återvänder till operahuset med verket Kites, är det vinden som är utgångspunkten.

– Det har blåst så mycket här i Göteborg den senaste tiden. Jag ser fåglar som seglar högt högt uppe i luften, hur de surfar på luftströmmarna. Kites kan ses som en metafor över livet självt. En pappersdrake dansar också fram på luftströmmar, men snöret kan brista och plötsligt kraschar den. Samtidigt finns det en angelägen glädje i pappersdraken, ett tillstånd vi måste bevara oavsett vad som väntar, säger Damien Jalet.

Till stor del samarbetar Damien Jalet i Kites med samma team som i Skid. Scenograf är New York-konstnären Jim Hodges, engelske Mark Pritchard har skapat musiken och belgaren Jean-Paul Lespagnard står för kostymerna.

Kvällens andra verk innebär också ett kärt återseende. Norske Alan Lucien Øyen är en prisbelönt regissör, koreograf och dramatiker, med egna kompaniet Winter guests, som huskoreograf vid Den Norske Opera & Ballett och med uppdrag för Parisoperans balett och Tanztheater Wuppertal Pina Bausch.

Hans första verk för GöteborgsOperans Danskompani If we shadows have offended (2015) fick SvD att konstatera att ”fantasin ger inga svar på de stora frågorna, men kan göra dem oändligt vackra.” Då, liksom i Kodak som han skapade för kompaniet året därpå, är även den nya världspremiären ett teater- och dansverk på gränsen mellan fantasi och verklighet.

Här får vi med barnets blick betrakta oss själva och dödens betydelse i livet.

– Den här föreställningen handlar om att saker försvinner, dels för att man aktivt försöker skjuta dem ifrån sig genom olika sorters bedövning, dels för att vi inte längre vet vad som var. Det kan låta mystiskt, men när vi talar om det förflutna måste vi fråga oss: Vad har egentligen hänt? Och vad var det framtiden skulle vara? Framtiden är ju alltid en projektion baserad på erfarenheter, säger Alan Lucien Øyen.

För scenografin står Åsmund FæravaagStine Sjøgren har skapat kostymerna och Martin Flack ljusdesignen.

Mer information om D and A, team och medverkande: D and A - Säsong 2021/2022 - Föreställningar - GöteborgsOperan - SE)

Här finns pressbilder i premiärveckan: Aktuella pressbilder - Press - GöteborgsOperan - SE

För pressfrågor och recensionsbiljetter, kontakta press@opera.se, Emil Rinstad, 031-10 80 68