KUNG BAKLÄNGES

KUNG BAKLÄNGES GöteborgsOperans omtyckta dansföreställning för barn kommer till Göteborg Lilla scenen 6-10 december 2006 Den 4 november 2006 var det världspremiär på GöteborgsOperans Skövdescen för KUNG BAKLÄNGES, en resa fylld av dans, musik och sång genom landet Fram och Tillbaka. Efter en turné i regionen kommer nu denna omtyckta dansföreställning för barn till Göteborg och Lilla Scenen. Titeln syftar på Mozart som älskade att vränga ord och både kunde tala, skriva och räkna baklänges. Landet "Fram och Tillbaka" skapade han i fantasin under sina barnaår då han ("Kung Baklänges"), systern ("Drottning Framåt") och pappan förde ett kringflackande liv. Med detta som grund har koreografen Patrik Sörling skapat en lekfull föreställning för barn till Mozarts fantastiska toner. Kung Baklänges innehåller en serie danstablåer, inspirerade av Mozarts musikaliska turné till slott och hov i ”Sirap”, ”Nodnol”, ”Gidenev” och andra platser runt om i Europa. Medverkar gör sex dansare ur GöteborgsOperans Balett, en sångsolist och två musiker (se rollista nedan). Kung Baklänges har mötts av stor entusiasm när den spelats i Skövde, Kinna, Borås, Åmål och Lidköping. Såhär tyckte pressen: "Succé från första till sista tonen!" (Nya Lidköpings-Tidningen) ”Jag kan inte tänka mig en bättre introduktion till operans fantastiska väg.” (Skaraborgs Allehanda) I Göteborg ges sex skolföreställningar under dagtid den 6-8 december. Lördag och söndag den 9 och 10 december ges två offentliga föreställningar per dag, klockan 13 och 15. Kung Baklänges återkommer som skolföreställning 26 februari - 16 mars 2007 på Lilla scenen. Rekommenderas för barn från 6 år. Pressbilder finns på www.pressbild.com Kung Baklänges har tillkommit i samarbete med Stiftelsen FöreningsSparbanken Sjuhärad. För mer information, kontakta undertecknad. Med vänlig hälsning, GÖTEBORGSOPERAN Christina Bjerkander KUNG BAKLÄNGES En dansföreställning för barn Musik av Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Manus, regi och koreografi av Patrik Sörling Sångtexter Per-Eric Öhrn Scenografi Eric Sörling Kostym Eric Sörling och Patrik Sörling Ljusdesign Joakim Brink Musikalisk rådgivning Finn Rosengren Balettmästare Cecilia Selander Moss MEDVERKANDE lregnagfloW Mette Adolfsson sopran Leopold Erik Drougge violin Nannerl Svetlana Beliakovskaia piano Dansare från GöteborgsOperans Balett Anette Kevin Almse AnnaMaria Brakel Karin Duell Owe Jonzon János Misurák Juan Carlos Requena Christina Bjerkander Pressansvarig/ Press Officer GöteborgsOperan AB Christina Nilssons Gata 411 04 Göteborg Sweden Phone: +46 31 10 80 35 Fax: +46 31 701 06 80 E-mail: christina.bjerkander@opera.se www.opera.se