Klara Ek och Katarina Giotas nya i publikfavoriten Figaros bröllop

En ny Susanna och en ny Cherubin möter publiken när säsongens långkörare publikfavoriten Figaros bröllop är tillbaka på onsdag. Sopranen Klara Ek sjunger Susanna och mezzosopranen Katarina Giotas kommer farande ner från taket som Cherubin. Mozarts komiska opera Figaros bröllop på svenska i regi av Elisabeth Ljungar hade premiär på GöteborgsOperan den 17 november förra året. Sedan dess har över 20.000 personer köpt biljett till föreställningen vilket gör den till säsongens mest sedda opera på GöteborgsOperan. Efter två månaders uppehåll kommer nu den populära operaföreställningen tillbaka med två nya gästsolister i ledande roller. Susanna sjungs av sopranen Klara Ek som härmed gör sin rolldebut på GöteborgsOperan. Den internationellt erfarna sångerskan har dock sjungit Susanna på flera scener tidigare efter succédebuten i Köpenhamn 2003. Som Cherubin återser vi mezzosopranen Katarina Giotas, som faktiskt sjöng samma roll här 1999, dock ej i flygaruniform den gången. Förutom en rad roller på landets ledande operascener har hon också gästat GöteborgsOperan flera gånger sedan dess. I övrigt är ensemblen intakt och GöteborgsOperans Orkester dirigeras åter av Värmlandsoperans nyblivne chefdirigent Henrik Schaefer. Figaros bröllop spelas på GöteborgsOperans Stora scen fram till den 8 maj. För mer info kontakta undertecknad. Marcus Gorne Pressansvarig GöteborgsOperan Tel 031-10 80 35 marcus.gorne@opera.se Marcus Gorne Pressansvarig/ Press Officer GöteborgsOperan AB Christina Nilssons Gata 411 04 Göteborg Sweden Phone: +46 31 10 80 35 Fax: +46 31 701 06 80 E-mail: marcus.gorne@opera.se www.opera.se