Jultradition med Jultrad-i-ton

Hans Josefsson jular på GöteborgsOperan för 13:e året i rad På lördag är det premiär för årets Jultrad-i-ton med tomtefar Hans Josefsson och alla hans vänner. GöteborgsOperans Orkester och Kör, Brunnsboskolans musikklasser och gästsolisterna Kristina Hansson och Fredrik Zetterström ger sex föreställningar fram till jul. Tomtefar och tomtemödrar Mångsidige Hans Josefsson är sedan första Jultrad-i-ton 1995 idémakare och tomtefar i GöteborgsOperans julfirande. Koreografen Gunilla Olsson Karlsson delar i år tomtemors roll med kollegan Malin Brandeby Berndtsson. De har också gemensamt skapat föreställningens koreografi och är båda aktuella med GöteborgsOperans musikalsuccé My Fair Lady. Jerker Johansson leder GöteborgsOperans Orkester, som är förstärkt med bl a dragspel och elbas. Gästsolister och dansare Sopranen Kristina Hansson och Fredrik Zetterström, baryton, är årets gästsolister. Kristina Hansson var senast på GöteborgsOperan i succéföreställningen Arabella 2006 där hon sjöng Zdenka. Fredrik Zetterström sjöng tidigare i höst Valentin i GöteborgsOperans kritikerrosade uppsättning av Faust. Sista föreställningen ersätts Fredrik Zetterström av Ola Eliasson, baryton på Kungliga Operan i Stockholm. Dessutom medverkar tre dansare från Balettakademien i Göteborg - Veronica di Corsi, Emma Svartvik och Elina Lundstedt. Sist men inte minst överraskar en hemlig gäst. Barn och kör Som traditionen bjuder sjunger Brunnsboskolans musikklasser (ca 80 barn) under ledning av Anne Johansson samt GöteborgsOperans Kör som leds av David Lundblad. För scenbild svarar Lars Peder Lindström, för kostymer Kerstin Olsen och ansvarig ljussättare är Joakim Brink. Jultrad-i-ton smygstartar redan i foajén med dragspelsorkester, glögg och pepparkakor! Programmet är som vanligt en överraskning för publiken. För ytterligare information kontakta undertecknad. RECENSIONSBILJETTER till premiären den 15 december kl 15.00 eller kl 18.00 bokas hos undertecknad. Speltid ca 1 timma och 30 minuter Varmt välkomna! GÖTEBORGSOPERAN Marcus Gorne 031 – 10 80 35 Premiär 15 december 2007 på GöteborgsOperan 6 föreställningar t o m 21 december 2007. Speltid 1 tim och 30 min utan paus JULTRAD-I-TON Idé och regi Hans Josefsson Dirigent Jerker Johansson Koreograf Gunilla Olsson Karlsson Koreografassistent Malin Brandeby Berndtsson Scenograf Lars Peder Lindström Kostym Kerstin Olsen Ljus Joakim Brink Medverkande Tomtefar Hans Josefsson Tomtemor (15 &16/12) Gunilla Olsson Karlsson Tomtemor (18 & 21/12) Malin Brandeby Berndtsson Sångsolister Kristina Hansson Fredrik Zetterström / Ola Eliasson Dansare Veronica di Corsi, Emma Svartvik och Elina Lundstedt Snögubbe Lina Räftegård Tomtebarn Sander Fjelkegård Psilos, Mathilda Karlsson, Mimmi Milocco och Mathilda Karlsson Brunnsbo Musikklasser, ca 80 barn under ledning av Anne Johansson GöteborgsOperans Kör, ca 30 korister under ledning av David Lundblad GöteborgsOperans Orkester, ca 35 musiker (x 2 lag) Gästande frilansmusiker HEMLIG GÄST Jultrad-i-ton med Hans Josefsson har getts varje år sedan 1995 på GöteborgsOperan. Marcus Gorne Pressansvarig/ Press Officer GöteborgsOperan AB Christina Nilssons Gata 411 04 Göteborg Sweden Phone: +46 31 10 80 35 Fax: +46 31 701 06 80 E-mail: marcus.gorne@opera.se www.opera.se