Jubileumssäsongens Verdi-opera på GöteborgsOperan - Rigoletto

Premiär lördag den 20 november 2004 kl 18.00 När GöteborgsOperan för första gången sätter upp Verdis Rigoletto på Stora scen är det en helt ny version av den omtyckta operan som möter oss. Ett finskt produktionsteam ligger bakom den moderna uppsättningen som har premiär lördag den 20 november kl 18.00 Det har nu gått elva år sedan man senast kunde se Rigoletto i Göteborg, då på Stora Teatern. Verket har varit mycket efterfrågat och det är med stor glädje GöteborgsOperan ger en ny uppsättning av Rigoletto under jubileumssäsongen. Historien om Rigoletto bygger på Victor Hugos pjäs Le Roi s’amuse. Rigoletto är i originaluppsättningen en vanställd och på ytan ondskefull hovnarr som har en svag punkt, dottern Gilda. Rigoletto betraktar Gilda som sin ägodel och vill skydda henne från omvärlden genom att låsa in henne. Han vet inte att hon i hemlighet träffar en ung man (hertigen av Mantua) och snart kommer att bli bortrövad och förförd av denne. Rigolettos försök att undanröja hertigen får ödesdigra konsekvenser för Gilda. Den finske regissören Vilppu Kiljunen besöker GöteborgsOperan för första gången och har i denna uppsättning flyttat historien om Rigoletto från 1500-talet till nutid. Rigoletto är här ansvarig för hertigen av Mantuas säkerhetsstyrka och hertigen själv är en voyeur som med sin kamera hela tiden jagar nya kvinnliga erövringar. Genom att placera historien i nutid vill Vilpu Kiljunen visa på dramats tidlöshet där begrepp som makt och trovärdighet är centrala. För scenografi och kostym ansvarar Pekka Niskanen och för ljusdesignen Ilka Paloniemi. Den italienska dirigenten Pier Giorgio Morandi dirigerar även denna Verdi-opera efter att ha rönt stora framgångar med förra säsongens Verdi-opera på GöteborgsOperan, Ödets makt. Välkomna till pressvisning och presskonferens tisdag den 9 november kl 15.00 14.50 Samling i scenporten 15.00 Möjlighet att följa repetitionen på Stora scen (obsa: inga trådlösa mikrofoner!) 15.30 Presskonferens i foajén under ledning av operachef Kjell Ingebretsen. Dirigent, regissör, produktionsteam och medlemmar ur ensemblen finns på plats. För recensionsbiljetter till premiären lördag 20 november kl 18.00, kontakta Ulla Pålsson på ulla.palsson@opera.se eller på 031- 10 80 40, senast fredag 12 november. Det går också bra att boka via undertecknad. Speltid ca 2 tim 30 min, inklusive paus. Pressbilder finns från tisdag den 16 november på www.pressbild.com Rigoletto Opera i tre akter av Giuseppe Verdi Baserad på en pjäs av Victor Hugo Libretto av Francesco Maria Piave Dirigent Pier Giorgio Morandi/ Joakim Unander Regi Vilppu Kiljunen Scenografi och kostym Pekka Niskanen Ljus Ilkka Paloniemi I rollerna: Hertigen Tomas Lind Rigoletto Robert Hyman Gilda Kristina Hansson Sparafucile Mats Almgren Maddalena Anette Bod/Erika Andersson Giovanna Pia Svorono Monterone Peter Lougin Marullo Åke Zetterström Borsa Iwar Bergkwist Greven av Ceprano Jonas Landström Grevinnan av Ceprano Helena Holmberg Hovlakej Olof Söderberg Page Albin Grahn/ Philip Hjerkner GöteborgsOperans Orkester och Herrkör. Statister. Uruppförande 11 mars 1851 på Teatro La Fenice, Venedig Spelas på GöteborgsOperan 16 gånger från 20 november 2004 till och med 24 februari 2005 Framförs på italienska med svensk text på textmaskin Om solisterna: I rollen som Rigoletto ser vi amerikanen Robert Hyman som är internationellt känd för sina fina Verditolkningar. Han debuterade i USA, men har varit verksam i Europa sedan 1991. I Italien har han rönt stora framgångar på flera Verdifestivaler, bl a när han 2001 sjöng Nabucco inför 30 000 åskådare i Siena. Detta är dock första gången han gör Rigoletto. Hertigen görs av GöteborgsOperans Tomas Lind som gjorde samma roll i Stora Teaterns uppsättning av Rigoletto för elva år sedan. På GöteborgsOperan har han gjort många stora roller, bla Alfredo i La Traviata och Pinkerton i Madama Butterfly. Senast sågs han som Don Alvaro i vårens uppsättning av Ödets makt. Gästande Kristina Hansson som gör Gilda har tidigare gjort Sophie i Rosenkavaljeren på GöteborgsOperan. På Kungliga Operan i Stockholm har man bl a kunnat se henne i Nattens drottning. Hon har mottagit Jenny Lind-priset och Christina Nilsson-priset. Framtida engagemang är bl a Italiendebut vid Teatro Carlo Felice i Genua som Barbarina i Figaros bröllop. I rollen som Sparafucile ser vi GöteborgsOperans Mats Almgren. Han har tidigare gjort samma roll vid Den Norske Opera. På GO har han bland annat gjort Arkel i Pelléas och Mélisande, Kung Marke i Tristan och Isolde och Franciskanerpriorn i Ödets makt. Rollen som Maddalena delas av Anette Bod och Erika Andersson. Anette Bod debuterade som Carmen i Biel, Schweiz 1999 och har sedan sjungit detta parti på GöteborgsOperan, med Folkoperan på gästspel i New York och på Det Kongelige Teater i Köpenhamn. Rollen som Maddalena har hon sjungit i Malmö och Köpenhamn där hon även sjungit Azucena i Trubaduren. Erika Andersson besökte GöteborgsOperan första gången när hon år 2003 gjorde Pauline i SpaderDam.Bland hennes engagemang kan nämnas Rosina i Barberaren i Sevilla med Operaisland, Rönne teater, Bornholm och titelrollen i Rossinis Askungen vid Musikteatern i Värmland. I övriga roller ses GöteborgsOperans framgångsrika solister. Christina Bjerkander Pressekreterare GöteborgsOperan AB Christina Nilssons Gata 411 04 Göteborg Tel: +46 31 10 80 35 Fax: +46 31 701 06 80 E-mail: christina.bjerkander@opera.se