GöteborgsOperans Lilla scen satsar på musikteater och musikal

Kritikerrosade musikteaterföreställningen Erik & Eva först ut Nu får göteborgarna fler möjligheter att se musikteater och musikal på GöteborgsOperan. Lilla scenen ska användas mer än tidigare och bjuder på tre uppsättningar den här säsongen. Först ut är den romantiska komedin Erik & Eva med göteborgspremiär 21 november. Intimare scen för göteborgspubliken Lilla scenen ligger inrymd i operahuset, vägg i vägg med Stora scenen och har plats för 230 åskådare. På senare år har den huvudsakligen använts till skolföreställningar och som repetitionslokal. Nu är samtliga 38 föreställningar öppna för allmänheten. Det handlar varken om opera eller balett och uppsättningarna lämpar sig för ett intimare och kortare format än på Stora scenen. Gemensamt för säsongens tre produktioner är också att de har eller har haft premiär på GöteborgsOperans Skövdescen och därefter turnerat i Västra Götalandsregionen. Erik & Eva & Marilyn Först ut är den kritikerrosade musikteaterföreställningen Erik & Eva med göteborgspremiär den 21 november. Äkta paret Lars Hjertner och Mia Ringblom Hjertner gör i denna romantiska komedi titelrollerna. Två singlar mitt i livet som inser att något måste hända och faktiskt vågar göra något åt det. Båda är sedan tidigare välkända från GöteborgsOperans scener. Mångsidige musikalartisten Martin Karlsson står bakom manus, regi och koreografi i denna föreställning som ges tio gånger under två veckor på GöteborgsOperans Lilla scen. Mia Ringblom Hjertner återkommer till Lilla scenen i säsongens andra musikteaterföreställning Marilyn Monroe – Människa och myt. Föreställningen gick förra året på uppmärksammad turné i regionen och nu kommer den också till Göteborg. Premiär på Lilla scenen blir det den 16 mars. My Fair Ladys succéregissör tillbaka Rikard Bergqvist gör just nu succé med sin uppsättning av My Fair Lady på GöteborgsOperans Stora scen. I vår är det premiär för en helt nyskriven pop- och rockmusikal med manus och regi av samme man. Grymt! är den mångtydiga titeln på denna ungdomliga och skruvade musikal med musik av Sara Jangfeldt och Mathias Venge. Göteborgspremiär på Lilla scenen blir det den 7 maj. För intervjuer om Lilla scenen-satsningen och första premiären Erik & Eva, kontakta undertecknad. Med vänlig hälsning GöteborgOperan Marcus Gorne Pressansvarig 031 10 80 35 marcus.gorne@opera.se Marcus Gorne Pressansvarig/ Press Officer GöteborgsOperan AB Christina Nilssons Gata 411 04 Göteborg Sweden Phone: +46 31 10 80 35 Fax: +46 31 701 06 80 E-mail: marcus.gorne@opera.se www.opera.se