GöteborgsOperans balett på Tysklandsturné

GöteborgsOperans Balett åker på turné till Tyskland och Schweiz. Flera föreställningar redan utsålda på den tre veckor långa turnén. Måndag den 22 november reser GöteborgsOperans Balett på turné till Tyskland och Schweiz. På dryga tre veckor ger baletten 13 föreställningar på sju olika orter. Intresset för den svenska baletten är mycket stort och redan nu är biljetterna slut till flera av föreställningarna. Turnén till Tyskland och Schweiz är ett led i balettchefen Kevin Irvings satsning på att baletten ska möta ny publik. GöteborgsOperans Balett har blivit internationellt känd för att hålla hög klass och ha en stor spännvidd mellan klassisk och modern balett och det är med stor förväntan vi reser ut för att möta den tyska och schweiziska publiken. Intresset för dans är stort i båda länderna, vilket märks på efterfrågan av biljetterna. GöteborgsOperans Balett kan se fram emot att dansa för utsålda hus på flera av orterna. Turnén går till Heilbronn, Ludwigshafen, Fürth, Friedrichshafen, Ludwigsburg och Leverkusen i Tyskland samt Winterthur i Schweiz. GöteborgsOperans Balett kommer att dansa Nicolo Fontes I dolda sekunder samt Jorma Uotinens Svansjön², två mycket omtyckta verk som visats på GöteborgsOperan 2002 respektive 2003. I dolda sekunder blev också en favorit hos Stockholmspubliken när GöteborgsOperans balett nyligen gästade Dansens Hus. I Heilbronn visas ett alternativt program. Niccolo Fontes I dolda sekunder kompletteras då med Örjan Anderssons Quartet#10 och Jirì Kyliàns Sechs Tänze. De två senare har båda visats på GöteborgsOperan under våren 2004. Sechs Tänze gjorde också succé på den regionala turnén Danseld som GöteborgsOperans Balett gjorde i oktober. Dansarna kommer under turnén att skriva resedagbok om turnélivet. Gå in och läs om deras upplevelser på www.opera.se! För frågor eller mer information, kontakta undertecknad. Vänliga hälsningar, GÖTEBORGSOPERAN Christina Bjerkander, Pressekreterare 031-10 80 35 christina.bjerkander@opera.se