GöteborgsOperan justerar publikverksamheten från 23 december efter de nya riktlinjerna

Efter regeringens nya riktlinjer begränsar GöteborgsOperan publiken till under 500 personer med vaccinationsbevis från och med 23 december. I restaurang och serveringar tillåts endast sittande gäster med avstånd mellan sällskap.

De nya riktlinjerna innebär snabba omställningar. För en salong med nästan 1300 platser måste många biljetter nu avbokas, och GöteborgsOperan tillämpar principen att den som bokat senast, blir först avbokad. Maxantalet i salongen kommer att hållas under 500 personer, med uppvisat giltigt vaccinationsbevis. På så sätt kan vi ta emot så många som möjligt.

Alla kunder som berörs kommer att bli kontaktade. Även för restauranggästerna införs begränsningar efter de nya reglerna om endast sittande gäster och avstånd mellan sällskap.

– De nya riktlinjerna innebär mycket arbete för vår biljettkassa och intäktsbortfall för oss som bolag. Naturligtvis förstår vi att det är oerhört tråkigt för de besökare som sett fram emot sitt besök men nu inte får komma hit. Men vi har trots allt ändå möjlighet att fortsätta att driva vår verksamhet, vi får spela och vi får välkomna en publik – och vi följer naturligtvis gällande rekommendationer, liksom vi gjort under hela pandemin, säger GöteborgsOperans vd Christina Björklund.

Följande produktioner berörs i ett första läge: Ragnarök, Kärlek skonar ingen och Trettondagskonsert.

Mer information: https://www.opera.se/ditt-besok/valkommen-till-ett-tryggt-besok/

För pressfrågor, kontakta press@opera.se