GöteborgsOperan investerar i nytt teatersystem

GöteborgsOperan investerar i nytt teatersystem

När GöteborgsOperan invigdes för snart 30 år sedan var det ett av Europas modernaste operahus. Idag är teatersystemet och scenmaskineri i mycket starkt behov av förbättring. VGR:s ägarutskott har nu föreslagit att Regionstyrelsen godkänner att GöteborgsOperan investerar i ett nytt system.

GöteborgsOperan var när den invigdes 1994 en av de modernaste teatrarna i Europa. Stora delar av tekniken i scenmaskinerierna är nu föråldrad och i stort behov av uppdatering. Reservdelar finns inte längre tillgängliga, support saknas och mycket av tekniken som innehåller elektronik börjar gå mot sitt slut. Systemen måste uppdateras för att inte orsaka avbrott i verksamheten, med inställda föreställningar som följd.

– Det här är ett efterlängtat besked. Jag är glad och tacksam över att våra ägare vill satsa på vår verksamhet. Ett nytt teatersystem är fullkomligt livsnödvändigt för att vi ska kunna bedriva verksamhet på hög internationell nivå och fortsätta vara en mötesplats för människor i alla åldrar från hela regionen, säger Christina Björklund, vd på GöteborgsOperan.

Finansieringen kommer att hanteras i dialog mellan Västra Götalandsregionens kulturnämnd och styrelsen för GöteborgsOperan AB. Upphandling av systemet kommer att förberedas nu i höst. Planen är att bytet sker inom fyra år. Det formella beslutet fattas av Regionstyrelsen den 21 november.

För pressfrågor, kontakta press@opera.se, Marie Branner (031-10 80 35), Emil Rinstad (031-10 80 68)