Efter Europasuccén – nu kommer Fredrik Benke Rydmans Svansjön till GöteborgOperan!

I samarbete med Blixten & Co kommer Fredrik Benke Rydmans streetdance-version av "Svansjön" för första gången till Göteborg.

Den 5-15 juni är det dags för Göteborgsoperan att ge plats åt den klassiska sagan som Benke har gett en urban känsla genom att blanda Tjajkovskijs originalmusik med ny specialskriven musik av bland andra Salem Al Fakir och Moneybrother.

Scenografin i samma moderna anda och är målad av graffiti-konstnären Mr Puppet. "Svansjön" är en riktig publik- och kritikersuccé som sågs av över 70 000 personer under sina två säsonger i Stockholm och av mer än 46 000 personer under vårens intensiva Europaturné med stopp i Tyskland, Österrike och Schweiz. De tio föreställningarna i Göteborg är de sista som ges i Sverige, sedan väntar England, Frankrike och Ryssland.

"Svansjöns" ensemble har haft en hektisk vår. Från februari till maj har de varit ute på en Europaturné med föreställningar i Essen, Berlin, Wien, Frankfurt, München och Zürich. Publiktrycket har varit stort och kritikerna har fullkomligt älskat Fredrik Benke Rydmans nytolkning av den klassiska sagan. Münstersche Zeitung beskriver den som ”färgstark och extravagant” och Rundfunk Berlin Brandenburg anser det vara ”en av de mest spektakulära föreställningarna på länge”.

– Jag trodde aldrig att det skulle komma så mycket folk och titta och att intresset från utlandet skulle bli så stort. Det känns fantastiskt roligt och overkligt på samma gång, säger Fredrik Benke Rydman.

Den 5-15 juni spelas tio föreställningar av “Svansjön” på Göteborgsoperan. Det är första gången den hyllade publiksuccén kommer till Göteborg och medverkar gör bland annat dansaren och göteborgaren Rim Shawki som gör tre roller i föreställningen. Övriga roller dansas av Maria Andersson, Lisa Arnold, Alexandro Duchén, Kevin Foo, Gabriella Kaiser, Daniel Koivunen, Robert Malmborg, Anna Näsström och Fredrik Wentzel.

Efter GöteborgOperan går turnén vidare till Hamburg, London, Paris, St Petersburg, och Moskva

Pressröster om "Svansjön"
”Finkultur och underhållning smälter samman till ett häpnadsväckande visuellt konstverk och en av de mest spektakulära föreställningarna på länge” Rundfunk Berlin Brandenburg

”färgstark och extravagant” MünsterscheZeitung

”kommer att fängsla publiken” Lokalkompass.de

"Charmigt och fräckt – visst kommer denna Svansjö att höra till de nytolkningar man minns." Svenska Dagbladet

"...förtjusta utropstecken för tempot, kreativiteten, och för stilmixarnas effektivitet … Rydman har tagit sagan om Prins Utanför till vår tid." Expressen

"Suveränt uppdaterad romantik … Redan under föreställningens första sekunder infinner sig magi." Upsala Nya Tidning

"En kalejdoskopisk "Svansjön" att älska" SR Kulturnytt

"...en fest för sinnena" Eskilstuna-Kuriren

Trailer för “Svansjön”: http://www.youtube.com/watch?v=nAKgU_v287U

Pressbilder http://www.blixten.se/svansjon, bilder kommer även att finnas på GöteborgsOperans webbplats inom kort.

Pressplatser
För pressackreditering vänligen kontakta Jenny Jernberg, pressansvarig GöteborgsOperan senast måndag den 3 juni, jenny.jernberg@opera.se 031-10 80 35 / 076-801 80 35.

Presskontakter för Blixten & Co
Ellinor Wannmyr/ILES PR 073 908 12 83 ellinor@iles.se Blixten & Co, Vera Tjärnå, 08-440 92 28, vera@blixten.se