David Lundqvist (Konferencieren) och Kerstin Hilldén (Sally Bowles). Foto: Tilo Stengel

De spelar huvudrollerna i Cabaret: ”Har drömt om att få komma tillbaka”

Nu avslöjar vi vilka som i höst spelar rollerna i GöteborgsOperans nya uppsättning av Cabaret. Ensemblen är en bred uppvisning av olika uttryck.
Sally Bowles görs av Kerstin Hilldén – vars musikaldrömmar föddes i barnkören på GöteborgsOperans stora scen. När hon nu kommer tillbaka gör hon det i sin största roll hittills.

Nästa säsongs stora musikal på GöteborgsOperan blir Cabaret – som utspelar sig i ett kaotiskt, myllrande, levande Berlin under Weimarrepublikens slutskede. Nattklubben Kit Kat Club är en fristad för nöjeslystna existenser. Men det fria livet är i fara under det växande hotet från nazismens våldsamma krafter. För att gestalta berättelsen har det brittiska konstnärliga teamet, med regissören James Grieve i spetsen, valt ut en sprakande ensemble, med en bred representation av erfarenheter, åldrar och kroppar.

HUVUDROLLERNA:
SALLY BOWLES spelas av musikalartisten Kerstin Hilldén, som för första gången stod på GöteborgsOperans stora scen redan som tolvåring, då i barnkören i musikalen Evita 2001.

– Där föddes mitt intresse för scenen och för att berätta en historia med teater och musik tillsammans med andra. Sedan dess har jag alltid haft en dröm om att få komma tillbaka till GöteborgsOperan, men jag hade aldrig kunnat tänka mig att det skulle bli i en av de bästa musikalerna genom tiderna. Sally Bowles är en färgstark och frispråkig karaktär med många underliggande lager. Att få knacka hål på hennes fasad och utforska alla hennes olika sidor blir en fantastisk utmaning som jag verkligen ser fram emot, säger Kerstin Hilldén.
Kerstin Hilldén är utbildad vid Balettakademien i Göteborg och Royal Academy of Music i London, och har tidigare bland annat spelat rollen som Éponine i Les Misérables på Wermland Opera. Nuvarande säsong medverkar hon i Skönheten och odjuret på Malmö Opera.

KONFERENCIEREN på Kit Kat Club spelas av musikalartisten David Lundqvist, med många roller på GöteborgsOperan bakom sig. Nu väntar hans hittills största roll i huset.
– Det är en ikonisk och traditionstyngd roll. När jag såg filmen Cabaret 11–12 år gammal hade jag aldrig sett någon musikalfilm. Jag blev helt ”hooked”. Pjäsen och rollen är så jäkla smart skrivna. Konferencieren kommenterar allting i samhället, men samtidigt är det som om han inte finns. Han är en åskådare och en betraktare, utan gränser, säger David Lundqvist.
Innevarande säsong har David Lundqvist hyllats för sin Fagin i musikalen Oliver! på GöteborgsOperan. Bland tidigare roller kan nämnas titelrollen i Shrek – the musical på Wermland Opera och Agatha Trunchbull i Matilda på Malmö Opera.

CLIFFORD BRADSHAW, den unga amerikanen med författardrömmar som blir Sally Bowles kärlek, spelas av musikalartisten Tobias Ahlsell. Han har uppmärksammats för många rolltolkningar på GöteborgsOperan. Inte minst denna säsong då han spelar Bill Sykes i Oliver!. Bland tidigare roller kan nämnas Clopin Trouillefou i Ringaren i Notre Dame, Woof i Hair och Raoul i The Phantom of the Opera. Som barn till två framstående teaterskådespelare, Guje Palm och Puck Ahlsell, blir den här rollen som att komma hem för Tobias Ahlsell.
– Manuset har väldigt mycket text och talad dialog, och det ska bli jättekul att få ta tag i skådespeleriet på ett sätt jag inte gjort tidigare. Jag har längtat efter det, säger Tobias Ahlsell.

OM FÖRESTÄLLNINGEN:
Cabaret hade urpremiär på Broadway i New York 1966 och är baserad på Christopher Isherwoods självbiografiska bok Farväl till Berlin (1939). Den är en av världens mest spelade musikaler, och Liza Minnelli Oscar-belönades för sin tolkning av Sally Bowles i filmversionen 1972. James Grieves uppsättning på GöteborgsOperans uppsättning utspelar sig i samma era som originalet: Berlin kring 1930.

– Jag är jätteglad över att få skapa en Cabaret för vår tid. Vår ensemble kommer att blända och behaga, hylla artisteriet, individualiteten och olikheten som manifesteras i denna stora musikal. Jag är mycket förväntansfull över att få se David Lundqvist återuppfinna rollen som Konferencieren i sin egen oefterhärmliga och mästerliga stil. Och Kerstin Hilldén, som gjorde en mycket övertygande och rörande Éponine i min uppsättning av Les Misérables på Wermland Opera, kommer med sin enastående röst och unika talang vara fängslande i den ikoniska rollen som Sally Bowles. Jag kan knappt vänta på att få börja repetera, säger regissören James Grieve.

Intervjuförfrågningar och pressfrågor: kontakta press@opera.se, 031-10 80 68, 031-10 80 35

FÖRESTÄLLNINGSFAKTA:
​Premiär 5 september 2020

82 föreställningar t.o.m. 30 april 2021

Sjungs på svenska med svensk och engelsk översättning på textmaskin.

Ursprungligen producerad och regisserad för New York-scenen av Harold Prince. Teaterförlag: Nordiska ApS – Köpenhamn

Musikal i två akter av JOHN KANDER (f. 1927). Sångtexter FRED EBB. Manus JOE MASTEROFF baserad på pjäsen av John van Druten och berättelser av Christopher Isherwood. Svensk översättning Rikard Bergqvist.

TEAM:
Dirigent och musikaliska arrangemang: David White