AURORA på turné till Tyskland

GöteborgsOperans Balett dansar i fyra tyska städer, 8 -20 januari 2007 Måndag den 8 januari 2007 åker GöteborgsOperans Balett på turné till Tyskland med föreställningen AURORA – Törnrosa som du aldrig sett henne förut, en dryg vecka efter den sista föreställningen på Stora scenen. Sju föreställningar ges i städerna Ludwigshafen, Friedrichshafen, Ludwigsburg och Fürth under loppet av två veckor. GöteborgsOperans Balett har tidigare gästat Tyskland och mötts med stor entusiasm. Andra internationella gästspel har gått till USA, Spanien, Schweiz och Finland. Turnén är ett led i balettchef Kevin Irvings arbete med att nå ny publik. Intresset för dans är stort i Tyskland och vid den senaste turnén, 2004, fick GöteborgsOperans Balett mycket bra recensioner. Fürther Nachrichten skrev “Modern dance in its exquisite form was presented to a delighted City Theatre audience by the Gothenburg Ballet” och “Under the direction of Kevin F. Irving, the Swedish company has developed its success course further”. AURORA hade Sverigepremiär på GöteborgsOperan den 13 maj 2006 och gavs på nytt 9- 30 december 2006. Denna färgsprakande danssaga för stora och små av den australiensiska koreografen Meryl Tankard, har blivit mycket omtyckt av både publik och kritiker. ”Ett lyckokast” skrev DN i sin recension medan GP uppmanade: ”Ge Aurora en chans, du riskerar att få kul!” För frågor eller mer information, kontakta undertecknad. För pressbilder se www.pressbild.com Christina Bjerkander Pressansvarig/ Press Officer GöteborgsOperan AB Christina Nilssons Gata 411 04 Göteborg Sweden Phone: +46 31 10 80 35 Fax: +46 31 701 06 80 E-mail: christina.bjerkander@opera.se www.opera.se