Älskad låt ur ”Here not here” släpps som singel – endast tre föreställningsdatum kvar för den unika uppsättningen

Få som upplevt dansföreställningen Here not here kan ha missat låten Am I Here, skapad och framförd av den prisbelönta och kritikerhyllade australiska artisten Rachael Dease. Nu släpps låten för gratis lyssning och nedladdning i hela världen – vilket aldrig tidigare skett med en originallåt ur ett dansverk med GöteborgsOperans Danskompani.

Here not here spelas på GöteborgsOperan till och med 18 februari och med släppta restriktioner finns det gott om biljetter kvar.

Aldrig tidigare har en föreställning på GöteborgsOperan tagit operahuset i anspråk som Here not here. I verket, skapat av koreografen Maxine Doyle och konstnären Es Devlin i samarbete med GöteborgsOperans Danskompani, har publiken färdats genom ombyggda kulvertar, labyrinter och scenrum.

Aldrig tidigare har heller en originallåt från ett dansverk med GöteborgsOperans Danskompani givits ut som singel. Men idag släpps låten Am I Here, hyllad av publiken och skriven specifikt för föreställningen av australiska artisten Rachael Dease, för gratis lyssning och nedladdning över hela världen.

– Vi vill alltid testa våra gränser och utforska nya stigar, och plötsligt var det dags att för första gången släppa en låt ur ett av våra dansverk som singel. Here not here har tagit oss och publiken till nya, oväntade platser, både fysiskt i huset och i våra sinnens labyrinter. Rachael Deases fantastiska musik har definitivt spelat en viktig roll i helheten, och vi har förstått att Am I Here har överväldigat och stannat kvar hos många i publiken. Därför är vi förstås glada att den nu kan delas med hela världen, säger Katrín Hall, konstnärlig chef GöteborgsOperans Danskompani.

För Rachael Dease har det två år långa samarbetet med föreställningen varit väldigt speciellt. Hon beskriver Maxine Doyle, Es Devlin och GöteborgsOperans Danskompani som ”kreativt disciplinerade och varma människor”.

– Låtar som kommer till dig fort är oftast de som hänger kvar. Am I Here är ett exempel på det. Sångtagningen är kvar från min allra första inspelning av låten. Den är inte perfekt och lite stökig, men när jag försökte göra om det, lät det helt enkelt inte rätt längre. Orden är främst från en text av Maxine, som blev en konstant referenspunkt för oss i arbetet. Och det som skapas av alla datorer, maskiner, gränssnitt och program, är bara andning och ljud. Det är mänskligt, säger Rachael Dease.

Här finns Am I Here för gratis lyssning och nedladdning▶︎ Am I Here | Rachael Dease (bandcamp.com)

Here not here spelas 9, 12 och 18 februari. Därefter monteras verkets omfattande specialbyggda miljöer ner. Mer info här: Here not here - Säsong 2021/2022 - Föreställningar - GöteborgsOperan - SE

För pressfrågor kontakta Emil Rinstad, 031 10 80 68, press@opera.se

Om Rachael Dease:

Rachael Deases konstnärliga arbete omfattar konstmusik, film- och teatermusik, installationer och låtskrivande. Efter examen från Western Australian Academy of Performing Arts vann hon det första Martin Sims-priset på Fringe World, Melbourne Fringe Music Award och blev kritikerrosad på New York Fringe Festival för sin samtida sångcykel City of Shadows.

Hennes komposition och ljuddesign för teater inkluderar det Helpmann Award-nominerade It’s Dark Outside (The Last Great Hunt), Sunset (Strut Dance/Maxine Doyle) och Rest (WAYTCO). Hon har gjort installationer som Black Mass (PICA), Winter Feast 2018 och 2019 (Dark Mofo), Museum of Water (Perth Festival) och Like Embracing Ice (Fremantle Arts Centre).

2017 tilldelades Dease Department of Culture and The Arts Performing Arts Fellowship, vann Performing Arts WA Award för Bästa musik för Let The Right One In (BSTC). Hon har arbetat med PICA, Proximity Festival, Lumen Studios Italy och The Arctic Circle.

2020 var Dease kompositör på Gallop House, Western Australia där hon skrev sitt första soloalbum Hymns for End Times som framfördes med West Australian Symphony Orchestra i februari 2021 på Perth Festival.